logo
logo
Dopady specifických poruch učení na vzdělávání žáků

Dopady specifických poruch učení na vzdělávání žáků

07.02.2024
PhDr. et Mgr. Zdeňka Michalová, Ph.D.
Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Specifické poruchy učení (SPU) postihují přibližně 5-10 % lidí, způsobují obtíže s čtením, psaním, počítáním a motorikou, mají neurobiologický původ a mohou negativně ovlivnit vzdělávací proces. Přestože se setkáváme s průměrným až nadprůměrným intelektem u lidí s SPU, jejich vzdělávání vyžaduje individuální přístup a podporu, která kompenzuje jejich specifické potřeby bez změny obsahu výuky.
Obrázek článku

Zdroj: Canva

Dopady SPU na vzdělávání  

Specifické poruchy učení (SPU) zahrnují široké spektrum obtíží znesnadňujících cca 5 -10 % lidí se naučit dobře číst, psát nebo počítat běžnými postupy. Ovlivňují průběh jejich vzdělávání a učení. Jedná se o funkční poruchy, neboť při nich dochází k narušení funkce CNS. Jde o vrozenou, celoživotní dispozici neurobiologického původu. Někdy se vyskytují v kombinaci se specifickými poruchami chování (SPCH). 

Mezi základní typy SPU patří dyslexie – porucha čtení a porozumění čtenému textu, dysortografie – porucha pravopisu, dysgrafie – porucha vzhledu písma a dyskalkulie – porucha matematických schopností. Obtíže způsobuje i dyspraxie – schopnost osvojovat si a plánovitě vykonávat volné pohyby a složité úkony [1]. Poruchy se mohou vyskytovat samostatně či v kombinaci, ale za dominantní problém považujeme dyslexii. Obtíže ve čtení bývají nejčastějším zdrojem školního selhání, úzce souvisí i s psaním. Dobří čtenáři bývají méně ohroženi předčasným odchodem ze vzdělávání [2] [3] [4].

Lidé s  SPU mívají nejčastěji průměrný až nadprůměrný intelekt. Setkáváme se u nich i s tzv. dvojí výjimečností, tj. s kombinací SPU s nadáním v jiné oblasti. Přítomnost SPU však s výší intelektu zcela nesouvisí, od nepřesného tzv. diskrepančního kritéria se postupně upouští. Siegel (1989) upozorňuje, že souvislost mezi průměrným intelektem a dobrou dovedností číst není pravdivá. Obtíže s použitím jazyka, nižší slovní zásobou a pamětí snižují skór v běžně užívaných IQ testech a mohou na SPU upozornit [5].

O osobách s SPU by mělo být vždy hovořeno jako o lidech se specifickou poruchou učení. SPU jsou jejich pouhou sekundární charakteristikou. Mají silné a slabé stránky jako většina populace. Uplatňují se v rozmanitých vědních i prakticky orientovaných oborech. Při vzdělávání jsou jejich individuální potřeby rozličné v závislosti na intenzitě obtíží, které odhalí diagnostika ve školském poradenském zařízení(PPP/SPC). Vhodně nastavená podpůrná opatření, pokud efektivně kompenzují konkrétní primární oslabenípři výuce pomohouMěňme tedy způsob předávání informací, ale nikoliv jejich obsah [6] [7].

Zdroje

[1] Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2009). Dysgrafie. Praha: D + H.

[2] Bartoňová, M. (2018). Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.

[3] Jošt, J. (2011). Čtení a dyslexie. Praha: Grada.

[4] Turner, M., & Rack, J. (2004). The Study of Dyslexia. New York: Kluwer Academic.

Siegel, L. S. (1989). IQ is Irrelevant to the Definition of Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 22(8), 469–478. https://doi.org/10.1177/002221948902200803.

[5] Michalová, Z. (2016). Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš.

[6] Brožová, D. (2010). Poradenská podpora a možnosti edukace žáků s poruchami učení v širším smyslu. Brno: Masarykova univerzita.

[7] Miller, D. (2002). Reading with Meaning, Kanada: Pembroke Publishers.


Další části seriálu:
obrazek clanku
03.01.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka

Druhá část pětidílného seriálu o výjimečnostech při vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení (SPU) poukazuje na možnosti tvorby podpůrných dokumentů PLPP i IVP. Dále se společně zaměříme na vymezení rozdílů mezi jednotlivými stupni podpůrných opatření. Pokud hledáte inspiraci pro konkrétní postupy specifické podpory, naleznete je právě zde.


obrazek clanku
04.01.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka

Ve třetí části pětidílného seriálu se podrobněji seznámíte s jedinečnou podobou školní práce s žáky se specifickými poruchami učení (SPU), kam spadá i zohlednění vlivu sociálních podmínek na edukační proces této skupiny žáků se SVP. Nabízíme vám souvislosti mezi funkčními vztahy v třídním kolektivu a prospěchem žáka se SPU. Úspěch žáků v rámci kolektivu máte ve svých rukou i vy.

obrazek clanku
05.01.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka

Ve čtvrté části seriálu o podpoře žáků se specifickými poruchami učení (SPU) se posouváme od vztahů vrstevnických a od vlivu učitele na ně k rovině týmové spolupráce všech v žákově okolí. Výhody propojení aktérů, kteří mají zájem na žákově prospěchu, jsou značné. Pokuste se o ně s naší pomocí i vy!

Mohlo by Vás zajímat

Další zajímavé odkazy a materiály

Pokud vás téma vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení (SPU) zajímá a chtěli byste se dozvědět ještě více, můžete si na základě několika tipů v poslední části seriálu o specifikách práce rozšířit své odborné znalosti. Vypsané zdroje jsou vnímány jako základní k probranému tématu – nejsou limitem pro vaše další samostudium.

Týmová spolupráce při podpoře žáků se specifickými poruchami učení

Ve čtvrté části seriálu o podpoře žáků se specifickými poruchami učení (SPU) se posouváme od vztahů vrstevnických a od vlivu učitele na ně k rovině týmové spolupráce všech v žákově okolí. Výhody propojení aktérů, kteří mají zájem na žákově prospěchu, jsou značné. Pokuste se o ně s naší pomocí i vy!

Začleňování žáků se specifickými poruchami učení do běžného třídního kolektivu

Ve třetí části pětidílného seriálu se podrobněji seznámíte s jedinečnou podobou školní práce s žáky se specifickými poruchami učení (SPU), kam spadá i zohlednění vlivu sociálních podmínek na edukační proces této skupiny žáků se SVP. Nabízíme vám souvislosti mezi funkčními vztahy v třídním kolektivu a prospěchem žáka se SPU. Úspěch žáků v rámci kolektivu máte ve svých rukou i vy.

Zobrazit další články