logo
logo
Tisková zpráva: Instituce spojují síly pro rovný přístup a kvalitní vzdělávání  

Tisková zpráva: Instituce spojují síly pro rovný přístup a kvalitní vzdělávání  

31.10.2024
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol
Praha, 31. října 2024 - Ministerstvo pro místní rozvoj se připojilo k Memorandu o spolupráci v ukončování etnické segregaci ve školství, které na jaře tohoto roku podepsali zástupci MŠMT, Národního pedagogického institutu a výzkumné organizace PAQ Research. Tato iniciativa je zásadní pro zlepšení podmínek romských žáků v takzvaných segregovaných školách tak, aby se všem dětem dostávalo rovného přístupu ke vzdělávání. Memorandum zahrnuje závazek podporovat zřizovatele a ředitele škol v jejich úsilí zvýšit kvalitu výuky pro všechny děti.  
Obrázek článku

Foto zdroj: MŠMT

V rámci memoranda se MŠMT spolu s partnery zavázalo poskytovat cílenou podporu zřizovatelům škol v lokalitách, které jsou nejvíce ohroženy možnou segregací. Těmto zřizovatelům budou nyní k dispozici odborníci, kteří budou spolupracovat s dalšími lokálními aktéry, jako jsou ředitelé a učitelé škol, místní politici, úředníci školských odborů či neziskové organizace.

„Cílem našich aktivit je zajistit, aby každé dítě dostalo kvalitní vzdělání ve škole, kterou má nejblíže, a aby mezi jednotlivými školami nebyly výrazné kvalitativní rozdíly,” komentuje meziinstitucionální snahy ředitel odboru rovného přístupu ke vzdělávání a podpory pracovníků v regionálním školství MŠMT Jan Vöröš Mušuta. Intenzivní podpora zřizovatelů škol má zároveň pomoci překonat výzvy roztříštěného vzdělávacího systému, který může komplikovat koordinaci a realizaci opatření. 

Zástupci institucí, které memorandum podepsali, nyní společně vytvářejí pro zřizovatele škol metodiku, která bude navíc podpořena vzdělávacími, konzultačními a analytickými aktivitami. Ty zajistí například proškolení relevantních aktérů a poskytnou zřizovatelům škol potřebné nástroje a data pro informovanější rozhodování. Jedním z těchto nástrojů je i Mapa spádovosti: „Mapa je určena pro rodiče, ředitele, zřizovatele i experty na vzdělávání. Každý z těchto lidí by měl mít užitek z vizualizace, troufám si říci jinak málo atraktivních textů obecních vyhlášek. Benefitem pro rodiče je, že si mohou zadat adresu bydliště a zjistit, kam má jejich dítě garantováno místo v první třídě. Další služba je určena ředitelům – v menu je možnost vykopírovat si kód se spádovou oblastí jeho školy a může ji převzít na web školy nebo třeba na Facebook. Pro experty připravujeme užší pracovní panel, který bude řešit spádovost na analytičtější úrovni,“ přibližuje její využití Tomáš Machalík, hlavní manažer projektu Podpora rovných příležitostí realizovaném NPI ČR.

Web desegregace.cz, který již nyní obsahuje více než čtyřicet konkrétních intervencí, bude dále rozvíjen a poskytne přístup k materiálům, které vycházejí z rozsáhlých zahraničních a českých studií a ze zkušeností místních aktérů. Podporu projektu vyjádřila i vládní zmocněnkyně pro záležitosti romské menšiny Lucie Fuková: „Mám radost, že se tito významní aktéři na národní úrovni domluvili na spolupráci a společně se zasazují o rovný přístup ke vzdělání pro romské děti. Cílená podpora romských dětí v získání kvalitního vzdělání je prioritou i pro mě.”  

Přestože Česká republika, konkrétně i MŠMT, přijalo mnoho opatření na odstranění nerovného přístupu ke vzdělávání, vyčleňování romských žáků v některých lokalitách a školách přetrvává. Podíl romských žáků je v ČR kolem 3 %, existuje ale téměř 130 základních škol, kde je více než třetina žáků romského původu, přičemž na 46 školách tvoří více jak polovinu, a na 16 školách více než 90 % všech žáků. Problém vyčleňování romských žáků souvisí také s dalším fenoménem, kterým je nadmírné začleňování romských žáků do speciálního vzdělávacího proudu. V roce 2023/24 tvořili romští žáci 10 % žáků ve speciálních školách a 29 % žáků vzdělávaných podle rámcového vzdělávacího programu s upravenými výstupy z důvodu diagnostikovaného lehkého mentálního postižení, který klade na žáky nižší očekávání. Tito žáci tak čelí nerovnému přístupu ke kvalitnímu vzdělání a jsou pak disproporčně ohroženi vzdělávacím neúspěchem, což má neblahé dopady i na jejich další životy včetně případného znevýhodnění na trhu práce.

Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů je jedním ze dvou hlavních cílů Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, což je zásadní dokument MŠMT, který určuje práci, cíle a nástroje vzdělávací politiky v příštích letech. 

Infobox:
Na Českou republiku dopadá rozsudek Evropského soudu pro lidská práva ve věci D. H. z roku 2007, a také řízení Evropské komise o porušení unijního práva probíhající od roku 2014, podle kterých docházelo či dochází v České republice k porušování práva romských žáků na rovný přístup ke vzdělání. Výkon rozsudku stále podléhá zesílenému dohledu Výboru ministrů Rady Evropy, Česká republika však přijala odpovědnost za nápravu této situace a podniká kroky k zajištění rovného přístupu ke vzdělání pro všechny děti, bez ohledu na jejich etnický původ. 


Přečtěte si také tiskovou zprávu od MŠMT.

Mohlo by Vás zajímat

Hudební odyssea - Koncertní cyklus

Hudební Odyssea: Karel Košárek, Jiří Kabát a mladí, 22.11.2024

Druhé zasedání Platformy nadání MŠMT a NPI ČR

Dne 15.10.2024 proběhlo na MŠMT v Malém zrcadlovém sále Druhé zasedání Platformy nadání MŠMT a NPI ČR. Tématem tohoto zasedání bylo: Práce s nadanými žáky ve škole

Týden Akademie věd

Ve dnech 4.–10. 11. 2024 se koná Týden Akademie věd České republiky. Registrace nutná.