Ilustrační foto | FOTO: Freepik
Dotaz:
Dobrý den,
učím anglický jazyk soukromě. Mám zkušenosti s výukou anglického jazyka z Velké Británie. Žila jsem 20 let mimo ČR – v USA, Velké Británii, Novém Zélandu. Všude jsem učila soukromě i přes agentury. V současné době opět žiji v České republice, u Prahy. Bude mi padesát let, mám maturitu a hodně různých kurzů. Můžete mi prosím poradit, jaké vzdělání či kvalifikaci potřebuji, abych mohla učit na druhém stupni základní školy, na střední škole, nebo lektorovat zaměstnance ve firmách? Jde mi pouze o dálkové nebo online studium. Budu Vám vděčná za radu, jelikož každý mi říká něco jiného. A studovat vysokou školu v padesáti letech není jednoduché. Předem děkuji za Vaši odpověď.
Odpověď:
Vážená tazatelko,
pro výuku anglického jazyka na 2. stupni základní školy je dle § 8 zákona č. 563/2004 Sb., tedy zákona o pedagogických pracovnících, požadováno vysokoškolské vzdělání dosažené magisterským studiem. Pokud chcete učit určitý cizí jazyk na 2. stupni ZŠ nebo na SŠ, nejlogičtější cestou k tomu je tedy magisterský titul z učitelství daného cizího jazyka.
Zákon je možné si nastudovat např. na těchto odkazech, věnujte pozornost § 8 a 12.
563/2004 Sb. Zákon o pedagogických pracovnících (zakonyprolidi.cz)
Zákon o pedagogických pracovnících ve znění účinném do 31. 8. 2023, MŠMT ČR (msmt.cz)
Pokud byste se rozhodla zahájit studium na vybrané vysoké škole, je potřeba získat přehled o nabídce studijních oborů a jejich formách na webových stránkách konkrétní školy, kterou si vyberete. Ve Vašem případě by se jednalo o tzv. kombinované studium (které nazýváte dálkovým).
Konkrétně je také možné se informovat např. na rektorátu či studijním oddělení jednotlivých univerzit. Kontakty naleznete na jejich webových stránkách, např. Karlova univerzita: Rektorát - Univerzita Karlova (cuni.cz).
Karlova univerzita uvádí přehled studijních oborů zde: Studijní programy a obory - Univerzita Karlova (cuni.cz).
Přehled je možné získat také v registru vysokých škol a uskutečňovaných studijních programů na stránkách MŠMT. Připojuji odkaz: Registr vysokých škol a uskutečňovaných studijních programů (msmt.cz).
Sekce věnované vysokoškolskému vzdělávání naleznete rovněž na informačním systému NPI ČR: Informační systém o uplatnění absolventů škol na trhu práce | Infoabsolvent.cz.
Tyto sekce jsou zaměřeny na poskytnutí orientace v platných studijních programech – hlavní informace naleznete v sekci výběr podle oboru. Jsou zde uvedeny názvy vysokých škol a jejich fakult, umožňující snadný vstup na jejich webové stránky, kde lze nalézt úplné a aktuální informace o jejich vzdělávací nabídce. Řazení je abecední podle sídla a názvu škol: Vysoké školy (infoabsolvent.cz).
V dnešní době už většinou není nouze o učitele angličtiny s požadovanou kvalifikací, což však neznamená, že v některé škole, zvláště v Praze a okolí, zrovna učitele anglického jazyka hledají. Pak záleží na rozhodnutí konkrétního ředitele školy, zda by Vás jako nekvalifikovanou pracovnici zaměstnal. Jako podmínku by Vám mohlo být v tomto případě dáno zahájit odpovídající studium a rovněž je v tomto případě nutné vzít v úvahu, že pokud se na stejné místo přihlásí kvalifikovaný uchazeč, má vždy přednost před nekvalifikovaným. Je potřeba oslovit konkrétní školy, poslat životopis a přehled toho, co můžete nabídnout, co umíte. Není od věci se jít představit/zeptat osobně.
Přehled o nabídce volných míst ve školství můžete získat na pracovních úřadech, většinou i na stránkách krajských úřadů, v záložkách věnovaných školství, kde bývá zveřejňována poptávka po učitelích či nabídka škol. Např. Krajský úřad Středočeského kraje: Odbor školství - Webový portál Středočeského kraje (kr-stredocesky.cz).
Volná místa ve školství lze hledat rovněž na stránkách Učitelských novin, v sekci volná místa: Týdeník pro učitele a přátele školy | Učitelské noviny (ucitelskenoviny.cz) a Volná místa (ucitelskenoviny.cz).
Uvádíte, že jste absolvovala hodně kurzů. Není jasné, o jaké kurzy se jedná, zda jsou ukončeny státní, mezinárodní nebo jinou certifikovanou zkouškou. Když se budete chtít ucházet o práci učitelky AJ, měla byste je zaměstnavateli doložit.
O zkouškách z angličtiny zde: Zkoušky z angličtiny: kterou z nich vybrat? Jazyková škola Presto (presto-skola.cz).
O možné kariéře v agentuře jako lektor – doporučuji hledat, zajít se zeptat na podmínky, za jakých můžete lektorovat – uvádím jeden příklad zde: Kariéra : Jazyková škola Presto (presto-skola.cz).
Informace o podmínkách lektorství zkuste tedy čerpat u konkrétních agentur. Přednost budou mít určitě kvalifikovaní učitelé angličtiny. Vy můžete nabídnout dlouholeté zkušenosti z života v zahraničí.
Připojuji informace z: Učte cizí jazyky: tyto zkoušky z vás udělají profi lektora – Poradna – Jobs.cz.
Na dotaz odpověděla Mgr. Zonna Bařinková, metodička školního poradenství projektu Podpora rovných příležitostí při NPI ČR.
Do poradny na webu Zapojmevšechny.cz přichází dotazy od rodičů i pedagogů. Některé využíváme a odpovědi na ně zveřejňujeme v sekci Otázky a odpovědi, protože by se mohly hodit také dalším rodičům a pedagogům. Dnešní otázka se týká tématu návratu do školství po dlouholetém působení v jiných pracovních oborech. Jak úspěšně znovu navázat na profesní dráhu učitelky pro 1. stupeň základní školy? Jak vybrat vhodnou školu? A proč je důležité ptát se na adaptační proces nových učitelů ve škole?
Přinášíme rozhovor s Lenkou Macků, ředitelkou ZŠ a MŠ Popelín. Škola je jednou z pěti škol zapojených do projektu „Kam chodí vítr spát“ (EDUin, o. p. s.). Vybraných pět malotřídních škol v periferních oblastech ČR získává v projektu všestrannou podporu: mentoring, procesní audit, vzdělávání. To vše za účelem stabilizace škol a zvyšování kvality vzdělávání. Lenka Macků upřesňuje, jaké kroky jsou nezbytné k udržení a dalšímu rozvoji malotřídní školy na pomezí dvou krajů.
Přínos projektu „Kam chodí vítr spát“ přibližuje Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin, v rozhovoru s Petrou Mackovou. Vybraných pět malotřídních škol v periferních oblastech ČR získává aktuálně všestrannou podporu: mentoring, procesní audit, vzdělávání. To vše za účelem stabilizace škol a zvyšování kvality vzdělávání. Téma podpory škol na periferii by Miroslav Hřebecký po skončení projektu rád přenesl i na úroveň ministerstva školství nebo školní inspekce.