logo
logo
Týmová spolupráce při podpoře žáků se zdravotním onemocněním

Týmová spolupráce při podpoře žáků se zdravotním onemocněním

10.10.2024
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Při podpoře žáků se zdravotním onemocněním je klíčová týmová spolupráce mezi učiteli, rodiči, asistenty pedagoga a pracovníky školských poradenských zařízení (ŠPZ). U chronicky nemocných žáků je třeba jasně vymezit opatření, která musí být ve škole dodržována. Škola by měla určit osobu zodpovědnou za péči o žáka a rodiče mají zajistit lékařské potvrzení a plán péče. Součástí této spolupráce je i krizový plán pro případ zhoršení zdravotního stavu.
Obrázek článku

U řady žáků se zdravotním onemocněním bude k zajištění jejich výchovných a vzdělávacích potřeb dostačující běžná spolupráce pedagogických pracovníků školy, zákonných zástupců a pracovníků ŠPZ. Zejména v případech chronických onemocnění je ale někdy třeba vymezit, jak se škola a zákonní zástupci budou podílet na zajištění režimových opatření vázaných na žákovo onemocnění, která musí být při jeho pobytu ve škole dodržována.

Vodítka pro nastavení takového typu spolupráce a zajištění potřebné zdravotní péče žákovi/žákyni poskytuje dokument Společné sdělení Ministerstva školstvím mládeže a tělovýchovy a Ministerstva zdravotnictví k zajištění zdravotní podpory ve školách a školských zařízeních. Obsahuje také přílohu Zajištění zdravotní podpory dětí s diabetem ve školách a školských zařízeních a dva vzory plánu zdravotní podpory dítěte s diabetem 1. typu ve škole [1]. Specifickým případem koordinace mezi pracovníky školy v péči o žáka či žákyni je krizový plán postupu při akutním zhoršení zdravotního stavu zahrnující popis krizového stavu a vymezení kompetencí a odpovědnosti jednotlivých pracovníků.

Zdroje

[1] Česká pediatrická společnost. (n. d.). Pracovní skupina pro péči o chronicky nemocné děti ve školách. Dostupné z: https://www.pediatrics.cz/sekce-a-pracovni-skupiny/pece-o-chronicky-nemocne-deti-pracovni-skupina/

Další části seriálu:
obrazek clanku
10.10.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče

Dlouhodobé onemocnění může u žáka ovlivnit jeho vnímání a zpracování informací. Důležitá je spolupráce se školským poradenským zařízením (ŠPZ) a vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (IVP) na základě doporučení ze školního poradenského pracoviště (ŠPP).

obrazek clanku
10.10.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče

Vzdělávání žáků se zdravotním onemocněním vyžaduje individuální přístup, úpravu zátěže podle jejich stavu a podporu motivace častou zpětnou vazbou. Hodnocení by mělo posilovat sebedůvěru a zohledňovat jejich specifické potřeby. Často je třeba vytvořit individuální vzdělávací plán (IVP) a upravit výukový režim.

obrazek clanku
10.10.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče

Pro efektivní práci s třídním kolektivem je důležité, aby byli ostatní žáci i pedagogové přiměřeně informováni o zdravotním stavu oslabených žáků, pokud s tím zákonní zástupci souhlasí. Škola musí zavést opatření, která umožní žákovi plnit zdravotní potřeby (např. měření glykémie u diabetu).

Mohlo by Vás zajímat

Specifika začleňování žáků se zdravotním onemocněním

Pro efektivní práci s třídním kolektivem je důležité, aby byli ostatní žáci i pedagogové přiměřeně informováni o zdravotním stavu oslabených žáků, pokud s tím zákonní zástupci souhlasí. Škola musí zavést opatření, která umožní žákovi plnit zdravotní potřeby (např. měření glykémie u diabetu).

Specifika vzdělávání žáků se zdravotním onemocněním

Vzdělávání žáků se zdravotním onemocněním vyžaduje individuální přístup, úpravu zátěže podle jejich stavu a podporu motivace častou zpětnou vazbou. Hodnocení by mělo posilovat sebedůvěru a zohledňovat jejich specifické potřeby. Často je třeba vytvořit individuální vzdělávací plán (IVP) a upravit výukový režim.

Dopady zdravotního onemocnění na vzdělávání žáků

Dlouhodobé onemocnění může u žáka ovlivnit jeho vnímání a zpracování informací. Důležitá je spolupráce se školským poradenským zařízením (ŠPZ) a vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (IVP) na základě doporučení ze školního poradenského pracoviště (ŠPP).

Zobrazit další články