logo
logo
Dopady duševního onemocnění na vzdělávání žáků

Dopady duševního onemocnění na vzdělávání žáků

11.04.2024
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Duševní onemocnění může výrazně ovlivnit koncentraci, učení a školní výkonnost žáků a žákyní. Negativní emocionální stavy spojené s tímto onemocněním mohou snížit motivaci k učení i zhoršit schopnost plnit školní úkoly.
Obrázek článku

Zdroj: Canva 

Duševní onemocnění může mít výrazný sociální dopad na postiženou osobu, způsobuje obtíže v interakci s okolím a ovlivňuje kvalitu života. Hranice, od které začínáme hovořit o duševním postižení, jsou relativní a závisí na rozsahu a intenzitě poruchy. U dětí a mládeže s diagnostikovaným duševním onemocněním se hovoří o speciálních vzdělávacích potřebách, které vyplývají z tohoto postižení a vyžadují speciální přístup.

Rozmanité dopady duševních onemocnění na jednotlivce znamenají, že v rámci jejich inkluze do vzdělávacího prostředí nelze aplikovat univerzální přístup. Klíčové faktory zahrnují:

  • Typ a závažnost duševní poruchy;
  • preferované metody komunikace a interakce;
  • současná úroveň jazykových dovedností;
  • historie péče a podpory poskytované jednotlivci;
  • kognitivní schopnosti a emocionální stabilita jedince;
  • úroveň zapojení rodiny a jejich schopnost podporovat vzdělávání a komunikaci.


Před zařazením jedince s duševním onemocněním do inkluzivního prostředí běžné školy je nezbytné pečlivě posoudit jeho schopnosti a potřeby, zejména s ohledem na jeho schopnost interakce a přizpůsobení se sociálním situacím. Nedostatečná kompenzace duševní poruchy může způsobit komunikační bariéry a narušení mezilidských vztahů, což může vést k problémům v sociální integraci a omezené životní perspektivě postižené osoby [1].


Zdroje

[1] Čačka., O. (2000). Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk.

Další části seriálu:
obrazek clanku
11.04.2024
Odborné publikace, další zdroje
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče
Třídní učitel/ka

Vzdělávání žáků a žákyní s duševním onemocněním vyžaduje porozumění jejich individuálním potřebám a schopnostem. Specifika zahrnují adaptaci výukových metod a prostředí, poskytování podpory pro emoční a sociální rozvoj a zapojení multidisciplinárního týmu odborníků.

obrazek clanku
11.04.2024

Začleňování žáků a žákyní s duševním postižením do školního prostředí vyžaduje pečlivé plánování a přizpůsobení vzdělávacích metod a prostředí jejich individuálním potřebám.


obrazek clanku
11.04.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Rodiče

Podpora žáka či žákyně s duševním postižením vyžaduje úzce propojenou týmovou spolupráci mezi pedagogy, psychologem, speciálním pedagogem a dalšími odborníky. Tato multidisciplinární spolupráce umožňuje individuální plánování a realizaci strategií, které podporují celkový rozvoj a úspěch žáka či žákyně ve školním prostředí.

Mohlo by Vás zajímat

Týmová spolupráce při podpoře žáka s duševním postižením

Podpora žáka či žákyně s duševním postižením vyžaduje úzce propojenou týmovou spolupráci mezi pedagogy, psychologem, speciálním pedagogem a dalšími odborníky. Tato multidisciplinární spolupráce umožňuje individuální plánování a realizaci strategií, které podporují celkový rozvoj a úspěch žáka či žákyně ve školním prostředí.

Individuální vzdělávací plán pro žákyni s depresí na střední škole: je nezbytné kontaktovat poradnu?

Na webu Zapojmevšechny.cz dostáváme dotazy od vyučujících a rodičů. Některé z nich pak využíváme k zveřejnění v sekci Otázky a odpovědi, jelikož mohou být užitečné i pro ostatní. Aktuálně se zabýváme dotazem ohledně schválení Individuálního vzdělávacího plánu pro dvě studentky střední školy s psychickými poruchami, které musí odsouhlasit vedení školy. Je tento postup přínosný, anebo je na místě spolupracovat s pedagogicko-psychologickou poradnou?

PODCAST 39: Školní docházka během hospitalizace v dětské psychiatrické nemocnici – díl 2.

Hospitalizace dětí v psychiatrické nemocnici není jen o léčbě a terapiích. Důležitá je i školní výuka, aby děti po návratu do kmenových škol nečelily dalšímu stresu, a také mimoškolní aktivity. Hosté podcastu, Šárka Rákosníková, učitelka na ZŠ Psychiatrická nemocnice Havlíčkův Brod, Veronika Kopecká, vychovatelka školního klubu, a Miroslava Ficková, zástupkyně ředitele ZŠ a MŠ při zdravotnických zařízeních Kraje Vysočina a současně učitelka na zmíněné škole, přiblíží více ve 2. díle podcastu.

Zobrazit další články