Alternativní materiály a metody mohou pomoci udržet motivaci a zapojení žáka s ADHD ve výuce. | FOTO: Freepik
Přinášíme vám kazuistiku přímo z praxe, která věrně zobrazuje každodenní realitu školního prostředí a práci asistentů pedagoga. Nabízí nejen přehled různých přístupů, z nichž některé se mohou jevit jako méně obvyklé, ale i řadu inspirativních metod. Asistenti pedagoga by měli mít zejména v patrnosti, že je u všech postupů vždy na místě spolupracovat s třídním učitelem nebo učitelkou a také se členy školního poradenského pracoviště. Popisované přístupy také nelze považovat za všestranně použitelné, jelikož každé dítě je unikátní a vyžaduje individuální přístup odpovídající jeho specifickým potřebám.
První díl této minisérie přinesl informace o adaptaci Tomíka, žáka s ADHD ve školním prostředí, nastavování pravidel spolupráce a komunikaci a spolupráci s matkou žáka. Tomík, žák prvního ročníku základní školy, byl diagnostikován s ADHD na základě iniciativy jeho třídní učitelky. Po doporučení školského poradenského zařízení mu bylo ve škole přiděleno 30 hodin týdenní asistence pedagoga. To znamenalo, že každý školní den strávila s Tomíkem asistentka pedagoga čtyři hodiny ve třídě a jednu hodinu s ním pracovala ve školní družině. Tento druh podpory byl Tomíkovi poskytován až do jeho třetího ročníku. Tomík, který kromě ADHD čelil také psychickým potížím, dostal od dětské psychiatricky předepsanou medikaci ke zmírnění těchto problémů. Léčba byla pravidelně upravována, ale Tomíkova reakce na ni nebyla příliš pozitivní, což se projevovalo zvýšeným pocením a silnými emočními výkyvy.
Ve druhém dílu této pětidílné minisérie se dozvíte o osvědčených metodách, které asistentka pedagoga využívala při práci s Tomíkem, žákem s ADHD. U každého příkladu Tomíkova chování a metod asistentky vždy naleznete doplňující vysvětlení a komentář.
Pokud byl Tomík v dobré náladě a byl motivovaný, nechtěl si během výuky ani dělat pauzy a chtěl vše stihnout ve stejném čase jako ostatní děti. Když byl unavený, mohl odejít ze třídy nebo se mohl jít protáhnout na koberec v rohu třídy, a přitom třeba ústně počítal zadané příklady. Když měl všechny odpovědi správně, asistentka mu je pak nadiktovala do sešitu, čímž získal čas a zadanou práci tak stihl.
Další informace
Žáci s ADHD mohou projevovat výkyvy v úrovni energie a schopnosti soustředit se, což ovlivňuje jejich výkon. Popsaný přístup umožňuje přizpůsobit se aktuálním potřebám Tomíka a zároveň dosáhnout vzdělávacích cílů. Asistentka pozorně sleduje Tomíkův stav a náladu a přizpůsobuje vzdělávací prostředí a proces podle toho, zda je motivovaný a energický, nebo unavený. Tomík tak může pracovat ve vlastním tempu a v souladu s jeho aktuálním stavem. Když je motivovaný, může pracovat s ostatními dětmi bez přestávky. Když je unavený, má možnost odpočívat a pracovat méně tradičním způsobem, jako je počítání příkladů na koberci. Tomík se zároveň takto učí rozpoznávat své vlastní potřeby a reagovat na ně, což je důležitá dovednost pro samoregulaci a sebereflexi. Pomoc při diktování správných odpovědí do sešitu je příkladem individuální podpory, která umožňuje Tomíkovi, aby si udržel krok s ostatními, aniž by se cítil přetížený.
Tomík měl pro vypracování určitých úkolů, například pětiminutové práce, k dispozici více času než jeho spolužáci. Nicméně asistentka ho o tomto dodatečném čase neinformovala, aby se předešlo situaci, kdy by si chlapec zvolnil tempo a úkol by se mu nedařilo dokončit.
Další informace
Rozhodnutí neinformovat žáka o reálném časovém limitu úkolu lze považovat za strategii, která má podpořit žákův pocit naléhavosti a motivovat ho k efektivnější práci. Z pohledu psychologie se zde uplatňuje koncept tzv. „neposkytnutí záchranné sítě", což znamená, že žák není předem informován o dodatečném čase, a tím je motivován k dokončení úkolu v normálním časovém limitu.
U některých jedinců s ADHD může mírný časový tlak působit jako užitečný „rámec“, který podporuje udržení tempa a zaměření na úkol. Tento „rámec" může pomáhat v boji proti prokrastinaci a zvyšovat efektivitu práce. Klíčem je nalézt optimální míru tlaku, která motivuje, ale nezpůsobuje nadměrný stres nebo úzkost.
U jiných žáků s ADHD ale může být potřebný odlišný přístup, například poskytnutí jasné struktury (včetně informace o časovém limitu), předvídatelnosti a podpory. Důležité je proto udržovat otevřenou komunikaci s žákem a pravidelně hodnotit, jaký přístup je pro něj nejúčinnější.
Někdy se Tomík vymlouval na svou diagnózu ADHD, kterou jinak běžně zmiňoval mezi ostatními dětmi. Když například nechtěl přemýšlet, říkal: „mně nejde nic“. Jeho asistentka pak s ním tuto situaci řešila, vysvětlovala mu, že to, co říká, není pravda, a snažila se ho motivovat k učení a další práci. Připomínala mu například, že se látku učil apod.
Další informace
Kolísání sebedůvěry
Kolísání sebedůvěry u dětí s ADHD může být poměrně běžné a může mít mnoho příčin. ADHD ovlivňuje schopnost udržet pozornost, plánovat, organizovat a dokončovat úkoly, což může vést k situacím, kdy se děti cítí neschopné nebo méně úspěšné ve srovnání s vrstevníky. Je proto důležité pravidelně uznávat jejich úspěchy a pokroky bez ohledu na to, jak malé se mohou zdát. Zdůraznění a rozvoj jejich zájmů a talentů může posílit jejich sebeúctu a poskytnout jim oblasti, ve kterých se mohou cítit úspěšné a kompetentní.
Důležité je také naučit děti s ADHD, jak se vyrovnávat s neúspěchy nebo chybami. Tyto děti mohou často prožívat a dávat najevo frustraci a pocit neúspěchu kvůli svým výzvám v učení a kolísavé koncentraci. Proto je důležité zacházet s takovými projevy emocí citlivě a podpůrně, zároveň ale i poskytovat realistickou zpětnou vazbu a povzbuzení, aby dítě nepoužívalo svoji diagnózu jako výmluvu, ale jako příležitost pro růst a učení.
Asistentka reaguje na popisované chování Tomíka strategií, která by se mohla nazvat „metoda realistického povzbuzení". Reaguje na negativní vnímání sebe sama u chlapce tím, že otevřeně probírá jeho prohlášení a vysvětluje, proč to není pravda. Tento přístup pomáhá dítěti reflektovat nad svými vlastními slovy a přemýšlet o nich v realističtějším světle. Snaží se motivovat chlapce připomenutím jeho dosavadních úspěchů a pokroků. Tím podporuje jeho sebevědomí a motivuje ho k dalšímu snažení. Tento přístup také pomáhá chlapci rozvíjet větší zodpovědnost za své učení a překonávání výzev, namísto vymlouvání se na diagnózu.
Sdílení vlastní diagnózy s vrstevníky a dospělými
Děti, a zejména ty se speciálními vzdělávacími potřebami, mohou někdy hledat způsoby, jak získat pozornost a zájem dospělých nebo vrstevníků, a to může zahrnovat zmiňování svých diagnóz nebo výzev. Diagnóza může být součástí toho, jak se identifikují a jak jsou vnímány ostatními. Zmiňování diagnózy může být způsob, jak vyjádřit tuto část jejich identity. Mluvení o diagnóze může být také strategií, jak se vyrovnat se studijními nebo sociálními nároky – jakýmsi způsobem vysvětlení nebo ospravedlnění, proč něco nedělají nebo nedokážou. Mohou například cítit, že jejich diagnóza jim dává určitý kontext pro jejich chování nebo potíže, a mluvením o ní mohou hledat porozumění a podporu od ostatních.
Je důležité, aby se pedagogičtí pracovníci snažili pochopit tyto motivace a reagovali na ně způsobem, který podporuje pozitivní sebehodnocení, nezávislost a adaptivní strategie zvládání. To může zahrnovat poskytování pozornosti a podpory, když je to opravdu potřeba, ale také pomáhání dítěti najít jiné zdravé způsoby, jak vyjádřit sebe a své potřeby.
Co dělat, když dítě hovoří až příliš často před vrstevníky o své diagnóze?
Když dítě často hovoří o své diagnóze ADHD před vrstevníky a ukazuje jim například i příbalové letáky léků, je důležité, aby asistentka zasáhla s citlivostí a podporou. Jejím cílem by mělo být řízení situace tak, aby bylo respektováno soukromí dítěte, a zároveň byla podpořena jeho sebeúcta a sociální dovednosti. Přístup by měl být vždy empatický a podpůrný, nikdy ne kritizující nebo ponižující. Cílem je pomoci dítěti rozvíjet zdravý vztah ke své diagnóze a léčbě a zároveň podporovat jeho schopnost navazovat pozitivní vztahy s vrstevníky.
Několik možných kroků může zahrnovat:
Ve třetím dílu naší pětidílné série se dozvíte o významu udržování konzistentních pravidel pro žáka s ADHD, včetně důležitosti stálých následků za jejich nesplnění.
Tip:
Zaujalo Vás téma? Další texty k práci s žáky s ADHD najdete na webu Zapojmevšechny.cz:
Individuální vzdělávací plán (IVP) žáka s ADHD | Zapojmevšechny.cz
Psychologický profil a vnitřní svět dítěte s ADHD, které překračuje hranice | Zapojmevšechny.cz
Dítě s ADHD a motivace k učení | Zapojmevšechny.cz
Pomůcky pro žáky s PAS, ADHD a mentálním postižením – část I. | Zapojmevšechny.cz
Pomůcky pro žáky s PAS, ADHD a mentálním postižením – část II. | Zapojmevšechny.cz
Tomík, žák 1. ročníku základní školy s diagnózou ADHD, měl přidělenou asistentku pedagoga, aby mu byla poskytnuta potřebná podpora ve vzdělávání a adaptaci na školní prostředí. Kvůli pandemii Covid-19 probíhala počáteční interakce s asistentkou virtuálně, což představovalo výzvu pro obě strany. Po návratu do školy se Tomík a jeho asistentka adaptovali na společnou práci, přičemž bylo nutné Tomíka naučit respektovat pravidla. Využití pozitivní motivace vedlo ke zlepšení Tomíkova chování.
Text, který jsme vám v předchozích kapitolách seriálu o vzdělávání žáků se specifickými poruchami chování (především ADHD) nabídli, vnímáme jako základ pro pochopení specifik práce s touto cílovou skupinou. Na závěr této série vám nabízíme několik tipů, které posloužily jako zdroj při koncipování tohoto seriálu. V případě hlubšího zájmu o načrtnuté téma podporujeme vaši iniciativu v dalším samostudiu.
Předposlední část seriálu o procesu vzdělávání žáků se specifickými poruchami chování (SPCH) připomíná výhody propojení osob, které se mají na rozvoji žáka se SPCH podílet. Je rizikové zůstávat osamocen a nemít možnost se opřít o odbornou pomoc. Využívejte proto dostupných kontaktů na experty ať interně v rámci školy, nebo mezi externisty. V textu se věnujeme také nutné participaci ze strany zákonných zástupců.