Zveme vás ke sledování třídílného seriálu, který představuje strategické postupy pro podporu vnitřní motivace a sebedůvěry nejen u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Obsah seriálu byl vytvořen ve spolupráci s odborníky z poradenských pracovišť, pedagogy a asistenty pedagoga.
Co se dozvíme?
První část je věnována především posílení interní motivace a sebevědomí. Naleznete zde praktické tipy pro efektivní práci s motivací dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Text přináší konkrétní příklady, jak sdílet úspěchy dítěte, rozlišovat mezi pomocí a kontrolou, a jakým způsobem podpořit sebedůvěru po prožitém neúspěchu.
Druhá část se zaměřuje na rozvoj samostatnosti a zodpovědnosti. Důraz je kladen na metody podporující samostatnost a zodpovědnost dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Popsán je klíčový význam rozvoje interní motivace a sebeúcty. Dočtete se také o praktických příkladech, jak tuto podporu realizovat v praxi.
Třetí část představuje témata překonávání překážek a motivace žáků při plnění úkolů. Poslední část seriálu je věnována konkrétním situacím, kdy žáci se speciálními vzdělávacími potřebami čelí opakovaným neúspěchům. Poskytuje tipy, jak podporovat jejich motivaci a sebedůvěru v těchto náročných situacích.
Proč nevyzkoušet něco nového ve své pedagogické praxi? Objevujte s námi zajímavé přístupy k podpoře vnitřní motivace a sebedůvěry u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
V předchozích dvou dílech třídílného seriálu jsme probrali některé strategie podpory sebedůvěry a vnitřní motivace u žáků a žákyň se speciálními vzdělávacími potřebami, jako jsou sdílení úspěchů dítěte, rozvoj zodpovědnosti, umět požádat ve vhodnou chvíli o pomoc a další. V posledním díle se zaměříme na to, jak mohou vyučující anebo asistenti či asistentky podpořit motivaci žáků, když se potýkají s úkoly, které jsou pro ně nezáživné, nebo když čelí při plnění úkolů opakovaným neúspěchům.
V úvodním dílu třídílného seriálu jsme probrali některé strategie podpory sebedůvěry a vnitřní motivace u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, jako jsou: popisný jazyk, rozlišování mezi pomocí a kontrolou, ocenění i malých úspěchů, podpora při zvládání dětských obav a prevence psychických bariér při zkušenosti s neúspěchem. Ve druhé části se podíváme na další metody, které pomáhají dětem rozvíjet samostatnost a zodpovědnost, jako i schopnost vyhledávat a přijímat podporu.
V tomto textu asistenti a asistentky pedagoga naleznou rady a instrukce, které jim umožní efektivně pracovat s motivací dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, posilovat jejich interní motivaci a umožnit jim prožít pocit úspěchu, čímž se zvýší jejich sebevědomí. Text dále obsahuje tipy pro efektivní práci během výuky, rozvoj dětí a způsoby, jak se zaměřit na komunikaci s nimi.