U dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami je důležité podporovat nejen rozvoj nezávislosti a zodpovědnosti, ale také schopnost vyhledat a přijmout pomoc. | Obrázek vytvořen pomocí AI generátoru DALL-E od OpenAI
Interní a externí motivace jsou klíčové pojmy v oblasti vzdělávání, a to zejména u žáků a žákyň se speciálními vzdělávacími potřebami. Interní motivace pramení z přirozené lidské touhy po poznání a je spojena s aktivitami, které mají bezprostřední význam pro život jedince. Vyučující, asistenti a asistentky mohou přispět k posílení interní motivace žáků a žákyň tím, že sladí výuku s jejich zájmy, vycházejí z jejich znalostí, dotazů a ambicí, a ukazují jim, jak je učivo ve škole spojeno s jejich životem.
Externí motivace slouží jako doplněk interní motivace a zahrnuje hodnocení prostřednictvím známek, vysvědčení, komunikaci s rodiči, testy, zkoušky a pochvalu. Úspěch v této sféře pomáhá rozvíjet sebeúctu dětí a jejich prestiž v očích učitelů, spolužáků a rodičů.
Externí motivace může mít negativní dopad, když se stane hlavním nebo jediným zdrojem motivace a vede k závislosti na vnějších odměnách nebo uznání. Například, pokud vyučující používá pouze známky jako způsob motivace k učení, žáci a žákyně se mohou naučit pracovat jen za účelem dosažení dobrých známek, místo aby se zaměřili na skutečné pochopení a zájem o učivo. Toto může vést k povrchnímu učení, kde hlavním cílem je dosáhnout dobré známky, nikoli skutečné učení a rozvoj. Když jsou pak odstraněny vnější odměny, jako jsou známky, může dojít k poklesu motivace k učení, protože žáci a žákyně nebyli podporováni ve vývoji interní motivace.
Vnější motivace je řízena vnějšími faktory nebo odměnami, jako jsou ocenění, tresty, nebo uznání ze strany ostatních. Tzv. motivace strachem patří tedy do kategorie vnější motivace. Je založena na obavách z negativních důsledků nebo trestů, což jsou vnější stimuly, které vedou k určitému chování nebo výkonu. Když jsou žáci a žákyně motivováni strachem, jsou k určitým činnostem nuceni například obavou ze špatných známek nebo obavami z toho, že nedosáhnou výsledků, které jsou očekávány (rodiči, okolím). Důsledkem využívání tohoto druhu motivace může být nízká sebedůvěra žáků a žákyň a neochota plnit úkoly nad rámec toho, co je školní povinnost, ale také například vyhýbání se zkoušení nových věcí. Motivace strachem je podporována takovým třídním klimatem, ve kterém jsou žáci a žákyně porovnáváni nebo se porovnávají mezi sebou, kde jsou na ně kladeny vysoké nároky a očekávání, ať už ze strany rodičů, vyučujících anebo dalších autorit.
Podle výsledků výzkumu Davida Putwaina a Richarda Remediose (2014) negativní dopady výzev ke strachu (tedy zpráv, které studující varují před možnými negativními důsledky jejich selhání u zkoušky) vznikají, protože tyto výzvy vedou studenty a studentky k tomu, aby se snažili především vyhnout selhání. Jinými slovy, jsou motivováni strachem z toho, že selžou. To může vést k nižší vnitřní motivaci, protože hlavním cílem studujících je vyhnout se negativním následkům, nikoli dosáhnout pozitivních cílů nebo osobního růstu. V tomto výzkumu bylo navíc zjištěno, že tito studující byli sice stále stejně motivováni vnějšími odměnami, jako jsou dobré známky nebo ocenění (jejich vnější motivace se výrazně nesnížila), ale i tak nakonec dosáhli slabších výsledků ve zkouškách. Ve výsledku to naznačuje, že negativní psychologické účinky strachu ze selhání mohou být dost silné na to, aby snížily vnitřní motivaci studentů a studentek, a aby také ovlivnily jejich celkový výkon, i když stále existuje určitá míra vnější motivace. Autoři výzkumu navrhují, že vyučující by si měli být vědomi toho, jak jejich zdánlivě motivující prohlášení ohledně negativních důsledků selhání u zkoušek mohou neúmyslně podporovat nižší vnitřní motivaci studujících. [1]
V kontextu vzdělávání žáků a žákyň se speciálními vzdělávacími potřebami je důležité zaměřit se na posilování interní motivace, která je udržitelnější a podporuje zvídavost, zájem o učení a osobní rozvoj, a současně minimalizovat vliv motivace strachem, která může mít dlouhodobě negativní dopady na sebedůvěru a učební výkon žáků a žákyň.
Nyní se zaměřme na další způsoby, jak podporovat rozvoj interní motivace a sebevědomí u žáků a žákyň se speciálními vzdělávacími potřebami:
Praktický příklad:
Ukažte dítěti, jaký výsledek se od něho očekává u konkrétního úkolu a ujistěte se, že oba jste na stejné vlně pochopení. Nechte dítě, aby samo našlo způsob, jak dosáhnout tohoto výsledku. Dbejte na to, abyste dítě nenutili postupovat podle vašich zaběhnutých metod a představ. Každé dítě má svůj jedinečný způsob, jak se vypořádat s úkolem, a je klíčové respektovat, co je pro něj nejlepší a nejpřirozenější.
Pokud se představy dítěte o plnění úkolu výrazně liší, nebo jsou Vaše očekávání pro dítě příliš náročná (např. co se týče délky textu, které má dítě přečíst nebo volby tématu textu), snažte se najít kompromis, který vyhovuje oběma stranám.
Dítěti můžete například nabídnout následující činnosti:
Pokud dítě projeví zájem o nějakou činnost, můžete se jí společně věnovat. Tím podporujete jeho rozvoj a můžete tuto činnost či předmět využít i jako formu odměny.
Když dítě se speciálními vzdělávacími potřebami nežádá o pomoc, je důležité, aby asistentka či asistent vzali v úvahu všechny faktory, které by mohly být příčinou. To může zahrnovat strach dítěte z vyčnívání, nízké sebevědomí, nebo i nedostatečné pochopení úkolu. V takových situacích by měli asistent, asistentka aktivně dítě oslovit a ohleduplně se ho zeptat, zda potřebuje pomoc nebo podporu. Tento přístup může dítěti pomoci cítit se bezpečně a podpořit ho v projevování jeho potřeb. Je klíčové, aby asistent a asistentka podporovali komunikaci a otevřenost, což pomáhá budovat důvěru a posiluje schopnost dítěte vyjádřit, co potřebuje pro svůj úspěch ve vzdělávání. Měli by být vždy připraveni poskytnout nezbytnou podporu, zároveň však podporovat samostatnost dítěte a jeho schopnost řešit problémy.
Důvodů, proč se dítě se speciálními vzdělávacími potřebami zdráhá požádat asistenta či asistentku o pomoc, může být několik:
Když se dítě se speciálními vzdělávacími potřebami obrací na asistenta či asistentku o pomoc příliš často, je důležité, aby řešili tento problém citlivě a strukturovaně. Nejprve by měli asistent s dítětem prodiskutovat, proč často vyhledává pomoc, a zjistit, zda existují konkrétní oblasti nejistoty nebo nerozumění. Následně je vhodné stanovit jasná pravidla nebo systém, který pomůže dítěti lépe rozhodovat, kdy je pomoc skutečně potřebná. Tento systém může zahrnovat používání komunikačních nástrojů, jako jsou například karty s různými požadavky nebo grafický plán, který ukazuje, kdy a jak požádat o pomoc. Asistent a asistentka by měli také podporovat rozvoj samostatnosti dítěte tím, že ho povzbudí k prvnímu pokusu o řešení problému samostatně, než požádá o asistenci. Důležité je také pravidelně hodnotit a přizpůsobovat tento přístup podle potřeb a pokroku dítěte, aby se podpořil jeho celkový rozvoj a schopnost samostatného řešení problémů.
Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami naopak může žádat o pomoc asistenta a asistentku až příliš často z několika důvodů:
Když se dítě se speciálními vzdělávacími potřebami naučí ve vhodnou chvíli požádat o pomoc asistenta či asistentku, výrazně to přispívá k jeho vnitřní motivaci ke studiu. Tento proces začíná podporováním pocitu autonomie a svobody jednání v dítěti, protože se učí identifikovat své potřeby a hledat vhodnou podporu, bude se cítit zodpovědnější za svou cestu učení. Úspěšné a pozitivní zkušenosti s učením, usnadněné včasnou pomocí, zvyšují radost a zájem dítěte o studium, což je zásadní pro vnitřní motivaci. Schopnost požádat včas o pomoc navíc snižuje frustraci, která může vzniknout při zápolení s úkoly, díky čemuž je učení samo o sobě příjemnější a přínosnější. Tento rozvoj dovedností, který zahrnuje komunikaci a řešení problémů, nejen řeší okamžité vzdělávací potřeby, ale také buduje základní životní dovednosti. Jak dítě získává sebedůvěru ve své schopnosti učit se a překonávat výzvy, jeho ochota zapojit se do učení pro ně samotné se zvyšuje. Navíc vědomí, že podpora je snadno dostupná, vytváří bezpečné a podpůrné vzdělávací prostředí, které povzbuzuje dítě, aby zkoumalo, pokládalo otázky a podstupovalo intelektuální rizika. Všechny tyto faktory se spojují, aby podporovaly vnitřní motivaci dítěte, což z něj činí více zaujaté žáky a žákyně. [3]
Veďte proto dítě k tomu, aby dokázalo požádat o pomoc ve vhodnou chvíli. Aby vědělo, že žádat o pomoc je přirozené, přijatelné. Proberte s ním příklady, kdy je vhodné o pomoc požádat. Jako například:
Děti se speciálními vzdělávacími potřebami mohou mít obtíže s identifikací a vyjádřením svých emocí, proto je důležité je v této oblasti podporovat a vzdělávat. Několik způsobů, jak toho dosáhnout, zahrnuje:
Doporučení na vhodné pomůcky, jako jsou karty s vyobrazeními různých emocí:
Bücken-Schaal, M. (2018). Emoce – Obrázkové karty: pro porozumění emocím a rozvoj sociálních dovedností [grafika]. Vydání první. [Praha]: Pasparta Publishing, s.r.o., ©2018. 30 podnětových karet. Obrázkové karty. ISBN 978-80-88290-10-0.
Gully, A. (2020). Radost, smutek nebo vztek?: sada karet pro hru a povídání o emocích: pro děti od 3 do 6 let [grafika]. Vydání první. V Praze: Pasparta Publishing, s.r.o. 32 podnětových karet. Obrázkové karty. ISBN 978-80-88290-63-6.
Moře emocí I Emotion cards. (2024). Brno: B-creative products s. r. o.
Gunn, M. (nedatováno). Feelings Cards without words. [online]. Palm Harbor: LessonPix Inc. Dostupné z: https://lessonpix.com/materials/9982616/Feelings+Cards+without+words.
Veeken, J. (2012). The Bear Cards Feelings: Emotion Recognition and Communication Tool for Children. [online]. Castlemaine Victoria 3450 Australia: Qcards. ISBN 978-0-9805175-2-1. Dostupné z: https://www.socialworkerstoolbox.com/the-bear-cards-feelings-emotion-recognition-and-communication-tool-for-children/.
Tipy na vhodné pomůcky:
Pomůcka
| Popis | Doporučené webové odkazy |
Kolo emocí | Tento vizuální nástroj kategorizuje emoce do základních pocitů a jejich odvozenin. Je to kruhový diagram, který pomáhá dětem pochopit složitost a rozsah jejich emocí. | Emotion Wheel: What it is and How to Use it to Get to Know Yourself (betterup.com) Emotion Wheel: What It Is & How To Use It | Saprea Ke stažení | Ráchel Bícová | Terapeutka a supervizorka Praha (rachelbicova.cz) |
Zóny regulace | Toto je rámec určený k výuce seberegulace kategorizací všech různých způsobů, jak se cítíme, a stavů bdělosti, které zažíváme, do čtyř barevných zón. | The Zones of Regulation | A Curriculum For Emotional Regulation Práce s emocemi – využití vizualizace |Sdílíme iSEN |
Grafy emodži | Pomocí známých emotikonů mohou děti ukázat nebo pojmenovat emotikony, které nejlépe reprezentují jejich aktuální emoční stav. | Emoji Feeling Faces: Feelings Recognition |Kiddie Matters |
Teploměr nebo měřič nálady | Tento nástroj používá analogii teploměru, aby pomohl dětem změřit intenzitu jejich emocí, od klidu/chladu po horko/přetížení. | Feelings Thermometer |carepatron Teacher resources | Feelings Chart | Reward Charts for Kids.com |
5bodová stupnice | Tato jednoduchá stupnice umožňuje dětem hodnotit své pocity na stupnici od 1 do 5. Lze ji přizpůsobit různým situacím, jako je úroveň úzkosti, úroveň vzteku atd. | THE INCREDIBLE 5-POINT SCALE |Kari Dunn Buron (5 Point Scale Publishing ) |
Interaktivní aplikace | Existuje několik aplikací vhodných pro děti, které mají pomoci dětem porozumět a vyjádřit své emoce. Ty často zahrnují poutavé aktivity a hry. (Mladší děti budou potřebovat asistenci při práci s aplikací). | Všímavec | Česká mindfulness aplikace pro děti |Všímavec & Ondřej Cach Emoce, pocity a výrazy! Emoce, pocity a výrazy! | EnL Design Studio |Google Play Moodpress |Mood Diary Tracker | Mood Tracker App | Google Play |
Praktický příklad strukturovaného systému, kdy dítě může požádat asistenta o pomoc, a to pomocí karet:
Tento přístup pomáhá dítěti naučit se, jak efektivně komunikovat své potřeby v kontextu školní třídy. Zároveň podporuje jeho schopnost samostatného řešení problémů a snižuje rušení výuky v situacích, kdy učitel potřebuje mít ve třídě nízkou hladinu hluku.
V prvním dílu tohoto seriálu nalezli vyučující i asistenti a asistentky pedagoga rady a instrukce, jak efektivně pracovat s motivací dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, posilovat jejich interní motivaci a umožnit jim prožít pocit úspěchu, čímž se zvýší jejich sebevědomí (popisný jazyk, rozlišování mezi pomocí a kontrolou, ocenění i malých úspěchů, podpora při zvládání dětských obav a prevence psychických bariér při zkušenosti s neúspěchem).
Ve třetí, závěrečné části našeho seriálu se zaměříme na další metody podpory a posilování sebevědomí u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, jako je překonávání překážek, a možnosti, jak jednat, když se dítěti v činnosti nedaří. Dále prozkoumáme specifické aktivity a techniky, které lze efektivně implementovat do výuky.
[1] Putwain, D., & Remedios, R. (2014). The scare tactic: Do fear appeals predict motivation and exam scores?. School Psychology Quarterly, 29(4), 503.
[2] Kočová, H., & Žuček, S. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga: Podpora zvyšování sebevědomí žáka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. (s. 57).
[3] Kočová, H., & Žuček, S. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga: Podpora zvyšování sebevědomí žáka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. (s. 58).
Třídílný seriál přináší učitelům i asistentům pedagoga tipy pro práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti motivace.
V tomto textu asistenti a asistentky pedagoga naleznou rady a instrukce, které jim umožní efektivně pracovat s motivací dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, posilovat jejich interní motivaci a umožnit jim prožít pocit úspěchu, čímž se zvýší jejich sebevědomí. Text dále obsahuje tipy pro efektivní práci během výuky, rozvoj dětí a způsoby, jak se zaměřit na komunikaci s nimi.
Individuální vzdělávací plán (IVP) může být pro žáka se sociálním znevýhodněním účinným podpůrným opatřením. Jak na pedagogickou diagnostiku a jak následně stanovit a vyhodnotit vzdělávací cíle? (Ilustrační foto. | FOTO: APIV B)