logo
logo
Specifika začleňování žáků s lehkým mentálním postižením

Specifika začleňování žáků s lehkým mentálním postižením

04.01.2024
Prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.
Učitel/učitelka
Třetí díl seriálu poskytuje výčet specifických požadavků, které se osvědčují při plánování inkluzivního vzdělávání žáků s LMP. Při začleňování těchto žáků ale platí, že by zpravidla neměli pracovat na úkolech zadaných učitelem sami, potřebují podporu např. učitele, asistenta, spolužáka.
Obrázek článku

Ilustrační foto | FOTO: Freepik

Specifika začleňování žáků s lehkým mentálním postižením  

Inkluzivní vyučování vyžaduje od pedagogů připravenost, kompetence a empatii ke kolektivní spolupráci. Klíčovou úlohu v začleňování žáků s LMP do edukace hraje podpora školního poradenského pracoviště a spolupráce speciálních pedagogů a učitelů. Diagnostika, na které všichni společně participují, je propojená s intervencí a identifikací bariér v učení, jedná se o faktory kognitivní, edukativní, sociální a emocionální, faktory prostředí. Vzájemné diskuse a pravidelné monitorování žáka (pedagogická a speciálně pedagogická diagnostika) umožní posoudit vhodnost začlenění, posoudit adekvátnost volených pedagogických postupů a identifikovat žákovy silné a slabé stránky. Má-li být tento proces úspěšný, musí odpovídat stanoveným kritériím a naplňovat specifické požadavky na plánování výuky, které uvádíme ve stručném výčtu: 


  • vycházet z individuality žáka s LMP,  
  • žáka s LMP chápat a posuzovat v interakci s jeho sociálním prostředím,  
  • edukaci orientovat na smysluplnost a využitelnost obsahu v situacích praktického reálného života, 
  • v edukaci dbát na intenzivní zpětnou vazbu, 
  • vycházet z důsledné diagnostiky jako klíčového faktoru určujícího výběr edukačních intervencí, 
  • organizovat hodiny speciálně pedagogické péče pro podporu psychomotorických dovedností, nácvik sociálních a komunikačních dovedností v rámci školních aktivit, 
  • výběr adekvátních / přizpůsobení stávajících učebních pomůcek potřebám žáka, 
  • edukaci chápat jako proces, ve kterém se má odrazit týmový přístup [1].

Žáci s LMP by zpravidla neměli pracovat na úkolech zadaných učitelem sami, potřebují podporu např. asistenta, spolužáka. Jedinec je součástí sociální skupiny a osvojuje si danou sociální roli a pozici. Asistent pedagoga bývá doporučen jako jedno z podpůrných opatření v případě, že je jeho pozice v edukaci nezbytná. 


Zdroje:

[1] Bartoňová, M., Vítková, M. (2018). Inkluzivní didaktika v praxi základní školy se zřetelem na specifika žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Munipress.

Další části seriálu:
obrazek clanku
02.01.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka

V tomto pětidílném seriálu jsou popsána specifika vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (LMP) tak, aby byla zdrojem informací o možnostech podpory těchto žáků v procesu vzdělávání.


obrazek clanku
03.01.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka

Druhý díl seriálu popisuje ty pedagogické postupy, které u žáka s LMP mohou zvyšovat efektivitu jeho vzdělávání.


obrazek clanku
05.01.2024
Metodiky NPI ČR
Učitel/učitelka

Ve čtvrtém díle seriálu je popsána podoba týmové spolupráce všech aktérů na podpoře žáka s lehkým mentálním postižením (LMP). Pozornost je věnována spolupráci se školním poradenským pracovištěm (ŠPP), tandemové výuce a spolupráci se zákonnými zástupci.

Mohlo by Vás zajímat

Další zajímavé odkazy a materiály

V závěrečném díle seriálu vztahujícího se k popisu specifik vzdělávání žákyní a žáků s LMP poskytujeme k dalšímu využití soubor zdrojů, které lze využít k prohloubení znalostí o tématu.

Specifika vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením

Druhý díl seriálu popisuje ty pedagogické postupy, které u žáka s LMP mohou zvyšovat efektivitu jeho vzdělávání.

Dopady mentálního postižení na vzdělávání žáků

V tomto pětidílném seriálu jsou popsána specifika vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (LMP) tak, aby byla zdrojem informací o možnostech podpory těchto žáků v procesu vzdělávání.

Zobrazit další články