Ilustrační foto | FOTO: Freepik
Inkluzivní vyučování vyžaduje od pedagogů připravenost, kompetence a empatii ke kolektivní spolupráci. Klíčovou úlohu v začleňování žáků s LMP do edukace hraje podpora školního poradenského pracoviště a spolupráce speciálních pedagogů a učitelů. Diagnostika, na které všichni společně participují, je propojená s intervencí a identifikací bariér v učení, jedná se o faktory kognitivní, edukativní, sociální a emocionální, faktory prostředí. Vzájemné diskuse a pravidelné monitorování žáka (pedagogická a speciálně pedagogická diagnostika) umožní posoudit vhodnost začlenění, posoudit adekvátnost volených pedagogických postupů a identifikovat žákovy silné a slabé stránky. Má-li být tento proces úspěšný, musí odpovídat stanoveným kritériím a naplňovat specifické požadavky na plánování výuky, které uvádíme ve stručném výčtu:
Žáci s LMP by zpravidla neměli pracovat na úkolech zadaných učitelem sami, potřebují podporu např. asistenta, spolužáka. Jedinec je součástí sociální skupiny a osvojuje si danou sociální roli a pozici. Asistent pedagoga bývá doporučen jako jedno z podpůrných opatření v případě, že je jeho pozice v edukaci nezbytná.
Zdroje:
[1] Bartoňová, M., Vítková, M. (2018). Inkluzivní didaktika v praxi základní školy se zřetelem na specifika žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Munipress.
V tomto pětidílném seriálu jsou popsána specifika vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (LMP) tak, aby byla zdrojem informací o možnostech podpory těchto žáků v procesu vzdělávání.
Druhý díl seriálu popisuje ty pedagogické postupy, které u žáka s LMP mohou zvyšovat efektivitu jeho vzdělávání.
Ve čtvrtém díle seriálu je popsána podoba týmové spolupráce všech aktérů na podpoře žáka s lehkým mentálním postižením (LMP). Pozornost je věnována spolupráci se školním poradenským pracovištěm (ŠPP), tandemové výuce a spolupráci se zákonnými zástupci.
V závěrečném díle seriálu vztahujícího se k popisu specifik vzdělávání žákyní a žáků s LMP poskytujeme k dalšímu využití soubor zdrojů, které lze využít k prohloubení znalostí o tématu.
Druhý díl seriálu popisuje ty pedagogické postupy, které u žáka s LMP mohou zvyšovat efektivitu jeho vzdělávání.
V tomto pětidílném seriálu jsou popsána specifika vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (LMP) tak, aby byla zdrojem informací o možnostech podpory těchto žáků v procesu vzdělávání.