logo
logo
TUTORIAL: Jak na výuku žáků v heterogenní třídě?

TUTORIAL: Jak na výuku žáků v heterogenní třídě?

12.12.2023
Autorský tým NPI ČR
Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Národní pedagogický institut České republiky poskytuje instruktážní video, které radí, jak efektivně používat různé metody pro práci v různorodé školní třídě. Učitelé, asistenti pedagoga nebo studenti pedagogiky se mohou naučit využívat „Desatero zásad učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou“ a nástroj pro vyhodnocování své práce se studenty (check-list). Toto jim umožní sdílet své zkušenosti s kolegy a zároveň se profesně rozvíjet v práci s heterogenními třídami.



Struktura videa

00:05 Renata Votavová, vedoucí tematické oblasti pro společné vzdělávání v Národním pedagogickém institutu České republiky, představuje téma výuky v různorodých třídách. 

01:03 Prezentace nástrojů určených k pomoci učitelům při práci s různorodými třídami. 

01:35 Představení Desatera zásad učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou. 

02:41 Demonstrace použití check-listu a jeho přímé spojení s „Desaterem zásad učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou". Check-list slouží jako nástroj s postupnými kroky, které směřují k dosažení každé ze zásad. 

05:42 Jak využívat check-list? Jedná se o pilotní „živý“ dokument, který učitelům umožňuje hodnotit v čase svůj pokrok v jednotlivých vybraných zásadách a zlepšovat se v praxi, a to buď pomocí sebehodnocení anebo kolegiálního sdílení. 

07:15 Hodnocení výhod check-listu pro učitele: Pomocí tohoto nástroje se část zodpovědnosti za průběh výuky může přesunout od učitele k žákům. Učitel se stává spíše průvodcem vzdělávacího procesu, zatímco studenti se seznamují s novými metodami učení a opakovaně zažívají úspěch během výuky. 

08:00 Kde najdete více informací k tématu? Navštivte webové stránky www.npi.cz a www.zapojmevsechny.cz.


Tip:

1) Jednotlivé zásady Desatera úspěšné práce s heterogenní třídou: 

Desatero zásad úspěšné práce s heterogenní třídou | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)

2) Check-list, který lze využít při práci s heterogenním kolektivem:

Nástroj pro hodnocení práce se žáky | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)

3) Online publikaci „Desatero práce s heterogenní třídou“ připravil Národní pedagogický institut ČR jako metodickou podporou k tématu heterogenních kolektivů. V publikaci zájemci najdou i pomůcky do vyučovacích hodin:

Desatero práce s heterogenní třídou

4) Tento tutorial navazuje na šestidílný videoseriál Práce s heterogenní třídou:

Představení vybraných zásad (01, 03, 10) z Desatera práce s heterogenní třídou I – Videoreportáž ze ZŠ a MŠ Libouchec

Představení vybraných zásad (01, 03, 10) z Desatera práce s heterogenní třídou I – Tematický webinář k dobré praxi, ZŠ Libouchec

Představení vybraných zásad (02, 05, 06, 09) z Desatera práce s heterogenní třídou II – Videoreportáž ze ZŠ a MŠ Olomouc

Představení vybraných zásad (02, 05, 06, 09) z Desatera práce s heterogenní třídou II – Tematický webinář, ZŠ a MŠ Olomouc

Představení vybraných zásad (04, 07, 08) z Desatera práce s heterogenní třídou III – Videoreportáž ze ZŠ Krnov

Představení vybraných zásad (04, 07, 08) z Desatera práce s heterogenní třídou III – Tematický webinář k dobré praxi ze ZŠ Krnov

Mohlo by Vás zajímat

TEMATICKÝ WEBINÁŘ, ZŠ a MŠ Olomouc - Představení vybraných zásad (02, 05, 06, 09) z Desatera práce s heterogenní třídou II

NPI ČR představuje čtvrtý díl z videoseriálu Práce s heterogenní třídou II, kde pedagogové ze ZŠ a MŠ Olomouc, Svatoplukova 11 společně s odborníky z NPI ČR diskutují nad segmenty reportáže a videohospitace z hodiny českého jazyka na druhém stupni. Tématem webináře je představení zásad 02, 05, 06 a 09 z Desatera zásad pro úspěšnou práci s heterogenní třídou, které slouží jako inspirace pro učitele.

VIDEOREPORTÁŽ ze ZŠ a MŠ Olomouc - Představení vybraných zásad (02, 05, 06, 09) z Desatera práce s heterogenní třídou II

NPI ČR představuje třetí díl videoseriálu Práce s heterogenní třídou, kde uvidíte virtuální hospitaci hodiny českého jazyka v 6. ročníku. Reportáží provází odborná pracovnice v oblasti Společné vzdělávání NPI ČR Zonna Bařinková, která hovoří s Jiřím Vymětalem, ředitelem ZŠ a MŠ Olomouc, Svatoplukova 11, Karlou Halabicovou, učitelkou českého jazyka a občanské výchovy na 2. stupni, a Filipem Svobodou, učitelem českého jazyka a výtvarné výchovy na 2. stupni.

Úspěšná práce s heterogenní třídou 6: Jak zajistit správné pochopení zadání úkolu?

Článek ze seriálu Deset zásad pro práci s heterogenní třídou rozpracovává šestou zásadu. Tipy a praktické příklady, jak zadávat žákům instrukce, ověřovat jejich porozumění, a jak naložit s žáky, kteří nechtějí pracovat, ocení především učitelé základních škol na prvním i druhém stupni, inspiraci v textu najdou ale také asistenti pedagoga a učitelé středních škol.

Zobrazit další články