Osvědčené tipy k výuce za použití Desatera zásad pro učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou, které cílí na srozumitelnost výuky pro všechny:
Webinářem provází odborná pracovnice v oblasti Společné vzdělávání NPI ČR Zonna Bařinková, která hovoří s Jiřím Vymětalem, ředitelem ZŠ a MŠ Olomouc, Svatoplukova 11, a Filipem Svobodou, učitelem českého jazyka a výtvarné výchovy na 2. stupni.
Celé video je příkladem inspirativní praxe, jak pracovat s heterogenním kolektivem a vytvořit všem žákům co nejlepší studijní podmínky. Uvidíte ukázky z hodiny českého jazyka na 2. stupni, která je vedena v duchu Desatera zásad učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou. Konkrétně je rozepsána zásada 02 – Používá jednoduchý jazyk s možností vizuální podpory pro žáky, zásada 05 – Vytváří pestré společné učební situace (s případným zapojením asistenta pedagoga), zásada 06 – Ujišťuje se průběžně během výuky, že si všichni žáci vědí rady, pravidelně sbírá zpětnou vazbu od žáků a zásada 09 – Nastavuje kritéria hodnocení tak, aby žáci mohli zažívat úspěch.
0:00:05 Odborná pracovnice v oblasti Společné vzdělávání NPI ČR Zonna Bařinková uvádí hosty webináře, kterými jsou Jiří Vymětal, ředitel ZŠ a MŠ Olomouc, Svatoplukova 11, a Filip Svoboda, učitel českého jazyka a výtvarné výchovy na 2. stupni.
0:01:21 Představení tématu a cíle Desatera práce s heterogenní třídou. Ukázka jednotlivých modulů vztahujících se k tématu a online modulů, které nabízí NPI ČR.
0:06:11 Představení obsahu a struktury webináře.
0:07:19 Nástroje a praktická podpora pro výuku v heterogenní třídě a jejich přínosy pro učitele a žáky.
0:08:43 Ukázka Desatera zásad pro učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou.
0:09:52 Ukázka Check-listu, což je jednoduchý empirický nástroj k naplnění zásad z Desatera, kterým se můžete inspirovat.
0:11:35 Rozhovor s ředitelem ZŠ a MŠ Olomouc, Svatoplukova11 Jiřím Vymětalem: Jak se seznámili s nástroji pro práci s heterogenní třídou a jak se je chystají ve výuce využívat. Informaci doplňuje i pan učitel Filip Svoboda. Dále následuje představení školy a žáků, kteří ji navštěvují.
0:23:23 Představení zásady 05 – Vytváří pestré společné učební situace (s případným zapojením asistenta pedagoga). Přínos pro učitele a žáky a představení kooperativního učení. Zdůraznění respektu učebních stylů žáků, které lze uplatnit při skupinové práci tak, aby se měli možnost zapojit všichni.
0:27:25 Představení osvědčených tipů, jak utvářet pracovní skupiny a výukových metod podporujících kooperativní učení.
0:30:13 První ukázka výuky českého jazyka s panem učitelem Filipem Svobodou a paní učitelkou Karlou Halabicovou: Vytváření pestrých učebních situací a flexibilního pracovního prostředí, což je v souladu se zásadou 05.
0:34:50 Diskuze na téma rozdělení do skupin a tipy, jak je možné při rozdělování postupovat.
0:37:49 Přínosy pro učitele a žáka v duchu zásady 05. Ukázka check-listu pro zásadu 05.
0:39:40 Prostor pro dotazy účastníků webináře: Jak pracovat s heterogenní třídou bez pomoci asistenta pedagoga?
0:47:56 Představení zásady 02 – Používá jednoduchý jazyk s možností vizuální podpory pro žáky.
0:51:12 Druhá ukázka výuky českého jazyka: Zadávání práce a výuka dle zásady 02. Probíhá také zpětná vazba, kterou reflektuje zásada 06.
0:57:46 Diskuze nad ukázkou a správným používáním zásad z Desatera. Zhodnocení přínosů pro učitele a žáky v duchu zásady 02 a ukázka check-listu pro tuto zásadu.
1:10:44 Představení zásady 06 – Ujišťuje se průběžně během výuky, že si všichni žáci vědí rady, pravidelně sbírá zpětnou vazbu od žáků. Náměty, jak s touto zásadou pracovat ve výuce.
1:17:54 Třetí ukázka výuky českého jazyka: Zadávání práce a rozdělení rolí pro skupinovou práci. Průběžná kontrola žáků a ujišťování se, že všemu rozumí v duchu zásady 06.
1:20:40 Diskuze nad ukázkou a opětovné zhodnocení přínosů pro učitele a žáky. Ukázka check-listu pro zásadu 06.
1:26:25 Prostor pro dotazy účastníků webináře: Jakou odbornou literaturu používají pedagogičtí pracovníci v ZŠ a MŠ Olomouc, Svatoplukova? Využívá škola slovní nebo klasické hodnocení?
1:36:26 Představení zásady 09 – Nastavuje kritéria hodnocení tak, aby žáci mohli zažívat úspěch. Náměty, jak s touto zásadou pracovat ve výuce.
1:40:44 Čtvrtá ukázka výuky českého jazyka: Hodnocení rozvoje měkkých dovedností při výuce. Diskuze nad dosažením společného cíle a sebehodnocení vlastní práce v rámci skupin v duchu zásady 09.
1:42:37 Diskuze nad ukázkou a následné zhodnocení přínosů pro učitele a žáky. Ukázka check-listu pro zásadu 09.
1:57:27 Prostor pro dotazy účastníků webináře: Jak přesně jsou strukturované třídy v ZŠ a MŠ Olomouc, Svatoplukova 11? Jak škola pracuje s portfolii?
2:05:28 Ukázka příloh, které lze používat s jednotlivými zásadami.
Tip:
Tento díl vychází z Desatera úspěšné práce s heterogenní třídou Národního pedagogického institutu ČR. Konkrétně se jedná o zásadu 02 - Používá jednoduchý jazyk s možností vizuální podpory pro žáky, zásadu 05 - Vytváří pestré společné učební situace (s případným zapojením asistenta pedagoga), dále zásadu 06 - Ujišťuje se průběžně během výuky, že si všichni žáci vědí rady, pravidelně sbírá zpětnou vazbu od žáků a zásadu 09 - Nastavuje kritéria hodnocení tak, aby žáci mohli zažívat úspěch.
Jednotlivé zásady Desatera úspěšné práce s heterogenní třídou najdete na:
Desatero zásad úspěšné práce s heterogenní třídou | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)
Dále můžete využít online publikaci „Desatero práce s heterogenní třídou“, která je k dispozici na:
Desatero práce s heterogenní třídou – online | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)
Pokud Vás video zaujalo, podívejte se na 5. díl z tohoto videoseriálu (páté návazné video), který cílí na další zásady práce s heterogenní třídou týkající se různého tempa žáků a obtížnosti výuky.
Národní pedagogický institut České republiky poskytuje instruktážní video, které radí, jak efektivně používat různé metody pro práci v různorodé školní třídě. Učitelé, asistenti pedagoga nebo studenti pedagogiky se mohou naučit využívat „Desatero zásad učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou“ a nástroj pro vyhodnocování své práce se studenty (check-list). Toto jim umožní sdílet své zkušenosti s kolegy a zároveň se profesně rozvíjet v práci s heterogenními třídami.
NPI ČR představuje třetí díl videoseriálu Práce s heterogenní třídou, kde uvidíte virtuální hospitaci hodiny českého jazyka v 6. ročníku. Reportáží provází odborná pracovnice v oblasti Společné vzdělávání NPI ČR Zonna Bařinková, která hovoří s Jiřím Vymětalem, ředitelem ZŠ a MŠ Olomouc, Svatoplukova 11, Karlou Halabicovou, učitelkou českého jazyka a občanské výchovy na 2. stupni, a Filipem Svobodou, učitelem českého jazyka a výtvarné výchovy na 2. stupni.
Článek ze seriálu Deset zásad pro práci s heterogenní třídou rozpracovává šestou zásadu. Tipy a praktické příklady, jak zadávat žákům instrukce, ověřovat jejich porozumění, a jak naložit s žáky, kteří nechtějí pracovat, ocení především učitelé základních škol na prvním i druhém stupni, inspiraci v textu najdou ale také asistenti pedagoga a učitelé středních škol.