Veronika Sovadina Kašáková
Společně se svým bratrem vyrůstala od 4 let v dětském domově ve Vysoké peci u Chomutova. Na Střední pedagogické škole v Mostě vystudovala obor Předškolní a mimoškolní pedagogika. Je držitelkou ocenění v kategorii dobrý skutek v anketě Osobnost roku Ústeckého kraje. V roce 2016 založila Nadační fond Veroniky Kašákové, který podporuje děti v dětských domovech a připravuje je na následný život mimo něj. Snaží se o to, aby si děti mohly plnit své sny bez ohledu na to, zda pocházejí z funkční rodiny nebo právě z dětského domova. Kromě toho se věnuje modelingu, roku 2014 se stala finalistkou České miss. Díky této části své kariéry má dostatek finančních prostředků, které věnuje své nadaci a dětem.
Podle Veroniky je důležitá jak materiální pomoc, tak především pomoc lidská. Děti, které si projdou dětským domovem, zažívají dvojnásobné trauma. Poprvé, když se do něho dostanou, a podruhé, když ho opouštějí a vydávají se do světa, kde je nikdo nečeká. Veronika říká, že zázemí dětských domovů se dnes v České republice mnohonásobně liší od její vlastní zkušenosti. Ale dětská duše zůstává stále stejně křehká, a proto je potřeba nabídnout dětem především lásku a porozumění.
V podcastu se dozvíte, že dnešní dětské domovy stále více podporují individualitu a zájmy dětí, pokud k tomu mají dostatek personálu. Materiální stránka není v současné době tak velký problém. Děti tak mohou navštěvovat školy, které je zajímají, nebo se věnovat koníčkům, které je baví. To považuje Veronika za zlomové. Děti se tak mohou realizovat a dosahovat úspěchů v oblastech, které jsou jim blízké. A tuto zkušenost mohou dále přenést i do dospělého života mimo dětský domov.
Díky práci v nadaci se Veronika setkává s mnoha dětmi a všechny příběhy, které dosud vyslechla, ji zasáhly a ovlivnily. Zmiňuje příběh dívky, která se po odchodu z dětského domova stala policistkou a vzala si do pěstounské péče svého mladšího bratra. Veronika říká, že nejlépe ostatním pomáhá stejná vlastní zkušenost. A to je přesně výsledek zmíněného příběhu.
A co radí posluchačům? Vyučujícím a vychovatelům radí, aby se více zaměřili na silné stránky dětí a snažili se podporovat. Dětem a dospívajícím doporučuje, aby se nebáli umět se svěřit a věděli, že umět si říci o pomoc nepatří mezi slabosti.
Příjemný poslech.
Ve druhé části našeho miniseriálu se podrobněji zaměřujeme na portugalský vzdělávací systém a jeho strukturu. Rozebíráme klíčová politická opatření, která podporují inkluzi a flexibilitu ve výuce, a vysvětlujeme, jak program TEIP pomáhá školám v sociálně znevýhodněných oblastech. Tento přehled přináší inspirativní podněty pro pedagogy, jak zlepšit vzdělávací proces a podpořit inkluzi ve školách.
Národní pedagogický institut České republiky v rámci projektu Podpora rovných příležitostí (PROP) vydává rozšířenou a aktualizovanou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním.
První díl podcastu Tomáše Machalíka Škola pomáhá s Petrem Torákem pojednává o jeho sociální práci a snaze pomáhat romské komunitě a imigrantům se začleněním do britské společnosti. Posluchači se mohou dozvědět o komunitní práci a podpoře pro školy i rodiny, kterou poskytuje prostřednictvím neziskové organizace Compas Charity v Peterborough. Přidanou hodnotu jeho práce představují osobní zkušenosti a víra ve vlastní životní cestu.