Díky autonomii a flexibilitě kurikula, kterou poskytuje portugalský školský systém, mají učitelé možnost přizpůsobit výuku potřebám svých žáků a podporovat jejich individuální rozvoj. | FOTO: Pixabay.
Školy jsou organizovány v klastrech (portugalsky agrupamentos de escolas). Z údajů portugalského Generálního ředitelství pro vzdělávání (portugalsky Direção-Geral da Educação) vyplývá, že v Portugalsku v současnosti existuje 809 klastrů státních škol (cca 5 540 škol) a také je evidováno cca 2 659 soukromých škol. [1] (Generální ředitelství pro vzdělávání je jedna z klíčových institucí pod Ministerstvem školství, která se zabývá implementací vzdělávacích politik na národní úrovni).
Autonomní oblasti Portugalska, Azory a Madeira, mají vlastní vzdělávací systém. Na Azorech je v současnosti 38 státních škol a 56 soukromých škol, zatímco na Madeiře je přibližně 75 státních škol a 59 soukromých škol. Celkový počet žáků v portugalském vzdělávacím systému, včetně těchto dvou autonomních regionů, činí 2 025 082. Tento údaj zahrnuje všechny žáky v Portugalsku, ať už z pevninské části nebo z autonomních oblastí. [1]
Řídící orgány klastru:
Koordinace vzdělávání a pedagogický dohled
Každý klastr státních škol zahrnuje:
V rámci třetí generace (2018 - 2023) Programu prioritní intervence ve vzdělávání (Territórios Educativos de Intervenção Prioritária - TEIP) bylo zapojeno celkem 146 školních klastrů, což představuje 18 % všech školních klastrů v Portugalsku. Tento údaj zdůrazňuje významný podíl škol zapojených do programu TEIP, který se zaměřuje na podporu škol v oblastech s vyšší mírou sociální zranitelnosti. Cílem programu je zlepšit inkluzi, kvalitu vzdělávání a pomoci žákům ze sociálně znevýhodněných prostředí. [1]
Portugalská vzdělávací politika klade důraz na inkluzivní vzdělávání, autonomii škol a flexibilitu kurikula. Postupně si je představíme ve dvou kapitolách.
Zákonné nařízení č. 55/2018 (portugalsky Decreto-Lei n.º 55/2018) a Vyhláška č. 181/2019 (portugalsky Portaria n.º 181/2019 de 11 de junho) se společně zaměřují na podporu flexibility kurikula v portugalském vzdělávacím systému, ale mají různé role a cíle.
Mezi hlavní opatření patří:
Další zásadní iniciativou je Národní strategie pro občanské vzdělávání (2017), jejímž cílem je rozvoj občanských a demokratických hodnot mezi žáky. Toto vzdělávací opatření bylo zakotveno v Zákonném nařízení č. 55/2018 a stalo se klíčovou součástí reformy portugalského školství, která si klade za cíl přizpůsobit vzdělávací systém potřebám moderní společnosti.
Hlavním nástrojem pro naplňování tohoto cíle je předmět Občanství a rozvoj, který se vyučuje na všech úrovních vzdělávání.
Program klade důraz na angažované občany, kteří se nejen stanou součástí své komunity, ale také ji aktivně zlepšují, respektují diverzitu a přispívají k udržitelnosti demokratických hodnot. Tento rámec je také v souladu s tzv. Profilem žáků na konci povinné školní docházky (portugalsky Perfil dos Alunos à Saída da Escolaridade Obrigatória). [1]
Vzdělávání pro inkluzi, definované Zákonným nařízením č. 54/2018 (portugalsky Decreto-Lei n.º 54/2018), klade důraz na podporu inkluzivního školního prostředí v celém portugalském vzdělávacím systému. Toto nařízení stanovuje základní principy a normy, které mají zajistit, že všichni žáci, včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami, mají přístup ke kvalitnímu a spravedlivému vzdělání bez ohledu na jejich zázemí či osobní okolnosti.
Zákon o inkluzi má za cíl přispět ke spravedlivému vzdělávacímu systému, který aktivně bojuje proti vyloučení a diskriminaci a zajišťuje, že žádný žák či žákyně není znevýhodněn/a.
Nařízení zavádí různé typy opatření na podporu inkluze na všech úrovních vzdělávání.
Každý typ opatření je navržen tak, aby postupně poskytoval stále větší úroveň podpory v závislosti na potřebách jednotlivých žáků.
Opatření se dělí do tří kategorií:
Jsou určena pro všechny žáky a mají za cíl zlepšit jejich účast a výsledky ve vzdělávání. Všichni žáci, včetně těch, kteří potřebují selektivní nebo dodatečná opatření, tedy mohou z těchto univerzálních opatření těžit.
Příklady intervencí:
Selektivní opatření se zaměřují na žáky, kteří potřebují větší podporu než běžní žáci, ale ještě nevyžadují specializovanou intenzivní péči – ať už kvůli sociálnímu znevýhodnění, poruchám učení nebo jiným potřebám.
Příklady intervencí:
Tato opatření jsou určena pro žáky s intenzivními a přetrvávajícími problémy, které vyžadují specializované zdroje podpory. Dodatečná opatření se používají tehdy, když selhávají univerzální a selektivní opatření.
Příklady intervencí:
Plán zahrnuje:
Plán je vypracován v posledních třech letech povinné školní docházky a zahrnuje konkrétní kroky a cíle, které pomáhají připravit žáky na život po škole. [12], [13], [14] Plán zahrnuje konkrétní kroky a podporu, aby přechod byl co nejhladší.
Příklad:
Žák či žákyně s autismem se připravuje na přechod ze základní školy na střední odbornou školu. Osobní přechodový plán může zahrnovat následující kroky:
Pravidelné schůzky se školním poradcem a rodiči, aby se vyhodnotily pokroky a potřeby.
Návštěvy nové školy, aby se žák nebo žákyně seznámili s prostředím.
Individuální podpora v podobě asistenta, který pomůže žákovi/žákyni s orientací v novém prostředí.
Příklad:
Pokud je sociální znevýhodnění žáků spojeno s hlubšími problémy (například rodinnými problémy nebo potřebou speciálních služeb), mohou být tato opatření rozšířena o dodatečná opatření, jako je například přímá spolupráce s komunitními pracovníky nebo sociálními službami.
Příklad:
Žák/žákyně s poruchou učení může být postupně veden/a k tomu, aby se naučil/a samostatně organizovat své úkoly pomocí aplikací nebo asistenčních technologií. Na začátku dostane podporu od učitelů nebo asistentů, ale s časem a praxí bude schopen zvládat úkoly sám/a a stanoví si vlastní cíle pro učení.
Kromě výše uvedených legislativních opatření je důležitým bodem vzdělávacího systému dokument z roku 2017 Profil žáků na konci povinné školní docházky (portugalsky Perfil dos Alunos à Saída da Escolaridade Obrigatória), který představuje referenční rámec pro celé základní kurikulum (2018) s důrazem na rozmanitost a inkluzivní vzdělávání.
Tento profil definuje základní kompetence, jež by měli žáci na konci svého vzdělávání dosáhnout. Také vymezuje klíčové vize, hodnoty a oblasti kompetencí, které mají být u žáků rozvíjeny během jejich povinného vzdělávání. Mezi hlavní důsledky pro školy patří zavádění autentického učení, které se zaměřuje na skutečné životní situace, dále důraz na spolupráci a integraci mezi žáky a rozvoj samostatné práce.
Oblasti kompetencí, které jsou v rámci tohoto profilu obsaženy, zahrnují:
Dále je kladen důraz na konkrétní kompetence, jako jsou:
Profil žáků na konci povinné školní docházky tak zajišťuje, že studenti získávají nejen akademické znalosti, ale zároveň rozvíjejí své osobní, občanské a sociální kompetence, které je připravují na úspěšné fungování v komplexní a různorodé společnosti. [1]
Tip na závěr:
První díl tohoto seriálu si můžete přečíst na webu Zapojmevšechny.cz:
I v Portugalsku podporují žáky ze znevýhodněných lokalit prostřednictvím programu TEIP – přinášíme rozhovor s Mgr. et Mgr. Klárou Reimerovou z MŠMT, která se s programem seznámila během letošní stáže projektu Podpora rovných příležitostí z NPI ČR v Lisabonu.
Ve třetím a závěrečném díle našeho seriálu, který budeme publikovat v týdnu od 11.11.12024, se podíváme hlouběji na portugalský program TEIP, jeho cíle, konkrétní opatření a výsledky, které přináší v oblasti inkluze a podpory žáků ve znevýhodněných lokalitách.
Zdroje:
[1] Directorate-General for Education, Portugal. (2024). TEIP (Educational Areas of Priority Intervention Program) - Study Visit. (interní materiál organizace – prezentace v PowerPointu). Lisabon (PT): Direção-Geral da Educação.
[2] Ministry of Education and Science. (nedatováno). What are the levels of mandatory education in Portugal? [online]. Lisabon (PT): Governo de Portugal. Dostupné z: www.acm.gov.pt/widget/-/quais-os-niveis-de-educacao-escolar-obrigatoria-em-portugal-. [dat. cit. 22. 10. 2024].
[3] Eurostat. (2023). Early childhood education statistics. [online]. Luxembourg (LU): Eurostat. Dostupné z: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?oldid=650352.
[dat. cit. 22. 10. 2024].
[4] Direção-Geral da Educação. (n.d.). Legislação. [online]. Lisabon, PRT: Direção-Geral da Educação. Dostupné z: https://afc.dge.mec.pt/pt/legislacao. [dat. cit. 22. 10. 2024].
[5] Diário da República. (2019). Portaria n.º 2019-176123851. ]. [online]. Lisabon, PRT: Imprensa Nacional – Casa da Moeda, S.A. Dostupné z: https://diariodarepublica.pt/dr/legislacao-consolidada/portaria/2019-176123851. [dat. cit. 22. 10. 2024].
[6] Diário da República. (2019). Portaria n.º 181/2019. [online]. Lisabon, PRT: Imprensa Nacional – Casa da Moeda, S.A. Dostupné z: https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/portaria/181-2019-122541299. [dat. cit. 22. 10. 2024].
[7] Diário da República. (2018). Decreto-Lei n.º 54/2018. [online]. Lisabon, PRT: Imprensa Nacional – Casa da Moeda, S.A. Dostupné z: https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/decreto-lei/54-2018-115652961. [dat. cit. 22. 10. 2024].
[8] Diário da República. (2018). Decree-Law no. 54/2018. [online]. Lisabon, PRT: Imprensa Nacional – Casa da Moeda, S.A. Dostupné z: https://diariodarepublica.pt/dr/en/detail/decree-law/54-2018-115652961. [dat. cit. 22. 10. 2024].
[9] Pereira, F. (Ed.) a kol. (2018). Para Uma Educação Inclusiva. Manual De Apoio À Prática. [online]. Lisabon, PRT: Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação (DGE). Dostupné z: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/EEspecial/manual_de_apoio_a_pratica.pdf. [dat. cit. 22. 10. 2024].
[10] Escola S/3 Arquitecto Oliveira Ferreira. (nedatováno). Síntese Do Decreto-Lei N.º 54/ 2018, De 6 De Julho. [online]. Arcozelo, Vila Nova de Gaia, PRT: Escola S/3 Arquitecto Oliveira Ferreira.
Dostupné z: https://esaof.edu.pt/images/2020/Educacao_Inclusiva/SINTESE_DL_54-2018.pdf.
[dat. cit. 22. 10. 2024].
[11] Direção-Geral da Educação. (n.d.). Decree-Law no. 54/2018 (English version). [online]. Lisabon, PRT: Direção-Geral da Educação. Dostupné z: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/EEspecial/dl_54_2018_en_version_0.pdf. [dat. cit.
22. 10. 2024].
[12] Governo de Portugal. (n.d.). Guião para a implementação do plano individual de transição. [online]. Dostupné z: https://www.portugal.gov.pt/pt/gc22/comunicacao/documento?i=guiao-para-a-implementacao-do-plano-individual-de-transicao. [dat. cit. 22. 10. 2024].
[13] Escola Secundária de Amarante. (nedatováno). Plano individual de transição. [online]. Amarante, PRT: Escola Secundária de Amarante. Dostupné z: https://www.esamarante.edu.pt/docs_emaei/pit_pi_indiv_trans.pdf. [dat. cit. 22. 10. 2024].
[14] Associação dos Trabalhadores da Educação. (nedatováno). Plano individual de transição. [online]. Porto, PRT: Associação dos Trabalhadores da Educação. Dostupné z: https://www.ate.pt/trabalhadores-da-educacao/educacaoespecial-planoindividualdetransicao/.
[dat. cit. 22. 10. 2024].
[15] Pereira, M.F.R. d. S. (2020). Estudo da Implementação das Medidas Universais do Decreto-Lei n.º 54/2018. [Mestrado Em Educação Especial: Multideficiência E
Problemas De Cognição]. Porto, PRT: Politécnico do Porto, Escola Superior de Educação. Dostupné z: https://recipp.ipp.pt/bitstream/10400.22/19823/1/DM_Marisa%20Pereira_2020.pdf. [dat. cit. 21. 10. 2024].
Do druhého dílu podcastu ŠKOLA POMÁHÁ si Tomáš Machalík pozval Veroniku Sovadinu Kašákovou, která pomáhá dětem a mladým lidem z dětských domovů, aby neztráceli domov podruhé. Poprvé, když se v dětském domově ocitnou a podruhé, když odcházejí, a nikdo na ně nečeká venku.
Národní pedagogický institut České republiky v rámci projektu Podpora rovných příležitostí (PROP) vydává rozšířenou a aktualizovanou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním.
První díl podcastu Tomáše Machalíka Škola pomáhá s Petrem Torákem pojednává o jeho sociální práci a snaze pomáhat romské komunitě a imigrantům se začleněním do britské společnosti. Posluchači se mohou dozvědět o komunitní práci a podpoře pro školy i rodiny, kterou poskytuje prostřednictvím neziskové organizace Compas Charity v Peterborough. Přidanou hodnotu jeho práce představují osobní zkušenosti a víra ve vlastní životní cestu.