V základních školách narůstá počet žáků s narušenou komunikační schopností, zvláště s vývojovou dysfázií. Požadavky na vyučující a jejich dovednosti pro práci v heterogenních kolektivech se tak zvyšují a připravenost pedagogů ke vzdělávání žáků s vývojovou dysfázií vyžaduje podrobnou metodickou podporu. Tu nabízí ucelený vzdělávací program, třídílný webinář, který pokryje nejdůležitější vzdělávací oblasti v průběhu celé školní docházky.
K jeho tvorbě byla oslovena logopedka PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D., odbornice na tuto problematiku, která je s těmito žáky v každodenním kontaktu a která zároveň vytváří doporučení školského poradenského zařízení pro školy. Téma vyžaduje nejen odbornou erudici, ale též podrobnou znalost školního prostředí i samotné výuky. Vzdělávací program je postaven na představení vývojové dysfázie dle nejnovějších odborných poznatků a vysvětlení dopadů této diagnózy do vzdělávání žáků. Snaží se pojmout všechny oblasti vzdělávání, a to na I. i II. stupni základní školy, se zaměřením na výuku čtení a jazykového vzdělávání, matematiku i výuku cizích jazyků.
Video I. díl
V části zaměřené na výuku čtení se autorka obsahu programu PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D., spolu s učitelkou prvního stupně Mgr. Kateřinou Denemarkovou, věnuje symptomům, projevům a dopadům vývojové dysfázie do výuky čtení a intervencím v jednotlivých fázích výuky čtení.
Struktura webináře
Díl I. Podpora výuky čtení
0:00:00 Vysvětlení diagnózy vývojové dysfázie a jejích typů, popis obrazu žáků s vývojovou dysfázií, symptomy, projevy a dopady vývojové dysfázie ve vzdělávání.
0:13:28 Shrnutí základních metod čtení a zamýšlení se nad jejich vhodností pro žáky s vývojovou dysfázií.
0:18:42 Faktory ovlivňující přípravu na čtení.
0:27:01 Výčet limitů ovlivňujících čtení, především paměť, emoce, pozornost, prostorová orientace, sluchová a zraková percepce, řeč.
0:30:22 Popis dopadů znevýhodnění na proces čtení.
0:35:19 Podrobné vysvětlení problematiky poslechu čteného (předčítání).
0:39:38 Charakteristika fáze předslabikářového období.
0:49:58 Návyky pro správné čtení a jejich nácvik.
0:57:08 Trénink sluchového vnímaní a stimulace sluchové analýzy a syntézy.
1:02:21 Charakteristika fáze identifikace písma.
1:09:35 Vysvětlení fáze slabikování, nutnost doprovázení žáků v této fázi (např. asistenty pedagoga) a význam korekční zpětné vazby.
1:13:41 Popis fáze čtení slov.
1:17:42 Nabídka vhodných textů ke čtení.
1:21:00 Nápady k rozvoji slovní zásoby.
1:24:23 Popis fáze čtení vět s praktickými ukázkami pomůcek.
1:33:14 Téma čtení s porozuměním a výběr vhodných textů ke čtení.
1:38:26 Závěr rekapituluje probraná témata. Shrnutí toho nejpodstatnějšího z celého webináře.
Výběr nejpodstatnějších zásad
TIP
Příručka první pomoci pro práci s dětmi s NKS (narušenou komunikační schopností), kapitola Vývojová dysfázie (str. 18–22)
https://poradenstvi.npi.cz/files/metodika-nks.pdf
Odkazy na další díly:
Díl II. Podpora při výuce cizích jazyků
Díl III. Podpora při výuce matematiky
Pavlíkovi, který nyní dokončil třetí ročník základní školy, bylo v předškolním věku diagnostikováno lehké mentální postižení, které bylo na konci 2. ročníku upraveno na vývojovou dysfázii. Díky úzké spolupráci mezi rodinou, školou a asistentkou se podařilo přizpůsobit vzdělávací metody tak, aby Pavlík úspěšně zvládal výzvy spojené s jeho vzděláváním. I přes časté nemoci a problémy s jemnou motorikou mu individuální podpora pomohla rozvíjet klíčové dovednosti potřebné pro další studium.
Pavlíkovi, který nyní dokončil třetí ročník základní školy, bylo v předškolním věku diagnostikováno lehké mentální postižení. Kvůli odkladu školní docházky nastoupil do první třídy běžné základní školy až ve věku sedmi a půl roku. V předškolním období, které probíhalo během pandemie Covid-19, navštěvoval několik různých mateřských škol, neměl tedy stálé prostředí. Díky úsilí třídní učitelky a zejména asistentky pedagoga se však Pavlík dokázal úspěšně přizpůsobit školnímu prostředí. Na konci 2. ročníku byla Pavlíkovi diagnóza upravena na vývojovou dysfázii.
Čtyřiadvacetiletý Zdeněk Uldrych je studentem posledního ročníku bakalářského studia na vysoké škole. Od narození žije s omezením: má postižené obě nohy, v levé ruce má zhoršenou hybnost. Ovládat vozík zvládá sám, ale na některé situace nestačí. Využívá proto Centrum pro studující se specifickými potřebami, kde potkal svého současného asistenta a jak sám říká, komunita okolo centra mu ve škole slouží jako zázemí. Jaká byla jeho cesta českým vzdělávacím systémem?