logo
logo
VIDEO: Třídnické hodiny a třídní management – 2. díl

VIDEO: Třídnické hodiny a třídní management – 2. díl

12.09.2023
Autorský tým NPI ČR
Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s UNICEF přináší čtyřdílný videoseriál, jehož součástí jsou dvě reportáže s ukázkami výuky a dva online semináře, které prezentují osvědčené postupy pro práci s různorodou třídou a vytvoření pozitivní třídní atmosféry. Ve 2. části seriálu diskutují třídní učitel 7. ročníku na ZŠ Slatiňany a koordinátorka institutu během svého webináře o klíčových momentech videohospitace z třídnické hodiny na 2. stupni z této školy, kterou jsme již viděli v 1. díle.



Osvědčené tipy pro vedení třídnických hodin, které cílí na utváření pozitivního třídního klimatu: 

V záznamu uvidíte příklad efektivních metod pro vedení třídnických hodin a získáte informace o aktivitách pro vytvoření bezpečného prostředí ve třídě s důrazem na vzájemnou spolupráci a respekt mezi žáky. Hlavním cílem je vytvořit otevřený a tolerantní třídní kolektiv, který poskytuje prostor pro seberealizaci a svobodné vyjádření.

Zároveň se dozvíte, jak strukturovat třídnické hodiny pro 1. i 2. stupeň školního vzdělávání a jak integrovat do třídního společenství žáky s odlišným mateřským jazykem. Důraz je kladen také na důležitost spolupráce se školním poradenským pracovištěm, školním psychologem a metodikem prevence.


Struktura videa

00:05 Koordinátorka NPI ČR Veronika Ješátková uvádí téma a strukturu webináře a představuje třídního učitele 7. ročníku ZŠ Slatiňany Vojtěcha Vaška. 

00:45 Ukázka třídnické hodiny 7. ročníku na ZŠ Slatiňany: Učitel seznamuje žáky s tématem hodiny. Obsahem třídnické hodiny bude zaměření na emoce, včetně jejich prožívání a schopnosti rozpoznat je u ostatních. 

01:29 Diskuse o důležitosti zařazování pravidelných třídnických hodin do rozvrhu tříd na 2. stupni. Vojtěch Vašek prezentuje důvody, proč je toto opatření významné. 

03:43 Představení úlohy zastupujícího třídního učitele: Jaké jsou jeho povinnosti a jaká je jeho role ve třídě? 

07:09 Prostor pro dotazy účastníků webináře. 

08:00 Ukázka aktivity ve třídnické hodině v 7. ročníku ZŠ Slatiňany: Jak pracovat s aktuální emocí?

08:55 Debata o uspořádání činností během třídnické hodiny: Jak ji plánovat tak, aby se neomezovala na administrativní záležitosti spojené s řízením třídy. Často témata určuje samotná třída v závislosti na aktuální situaci a potřebách. 

12:10 Rozprava o integraci žáků s odlišným mateřským jazykem do třídního společenství: Jak to ovlivnilo stávající vztahy mezi žáky ve třídě. 

15:05 Ukázka z třídnické hodiny 7. ročníku ZŠ Slatiňany: Žáci cvičí rozpoznávání emocí u druhých pomocí pantomimy. 

16:06 Rozprava o organizaci prostoru pro žáky během třídnických hodin a stanovení pravidel pro vytvoření bezpečného prostředí. 

19:00 Rozprava o podněcování aktivní účasti všech žáků ve třídnických hodinách: Jaké prostředky lze využít k podpoře žákovské angažovanosti? Využívání nástrojů pro náhodný výběr (tzv. losovátka), včetně online variant. 

20:51 Ukázka z třídnické hodiny 7. ročníku ZŠ Slatiňany: Způsoby, jak zajistit bezpečné prostředí během třídnické hodiny a pravidla uplatňovaná v tomto rámci. Následná rozprava na dané téma. 

24:03 Jaké změny nastaly během dvou let pravidelných třídnických hodin? Žáci se naučili efektivně spolupracovat s každým spolužákem, jsou schopni rozdělit si úkoly během činnosti a zacházet s ostatními s respektem, i když nemusí být jejich přáteli. 

25:32 Možnost položení otázek účastníků webináře ohledně pravidel odchodu z třídy v situacích, kdy je žákovi probírané téma nepříjemné nebo kdy někdo potřebuje na toaletu. Rovněž dotaz na to, jak jsou třídnické hodiny pravidelně začleněny do rozvrhu tříd. 

34:00 Ukázka z třídnické hodiny 7. ročníku ZŠ Slatiňany: Práce s identifikací čtyř nejčastějších emocí – strachu, hněvu, radosti a smutku, a jejich vizuálním vyjádřením v podobě barevného zobrazení postavy. 

34:32 Přínos a benefity pravidelných třídnických hodin pro třídní učitele: Čas na hlubší poznání žáků, sdílení společných zážitků, žáci mají možnost poznat učitele. Rozložení témat třídnických hodin v rámci ročníků 2. stupně: práce s pravidly, styly učení, sebepoznání, psychohygiena, prevence (např. bezpečnost na internetu), volba povolání ad. 

40:22 Prostor pro dotazy účastníků: Jak vést třídnickou hodinu u žáků v 9. ročníku, kteří se již dobře mezi sebou znají a jen tak nějaká aktivita je nezaujme? Žáci mohou samostatně připravit aktivity. Co dělat, když se aktivity v předmětu Výchova ke zdraví a v třídnických hodinách zdvojují? 

46:43 Ukázka z třídnické hodiny 7. ročníku ZŠ Slatiňany: Jak pracovat s emocemi a jak ovládat své reakce. 

47:15 Rámec třídnické hodiny: Osvědčené aktivity, které lze v těchto hodinách využít. Důraz na partnerský přístup mezi učitelem a žáky, který pomáhá zlepšovat klima třídy. 

57:39 Potenciální výzvy a nástrahy spojené s třídnickými hodinami a rady ohledně zpracovávání obtížných témat a zapojení spolupracovníků, pokud se nějaké téma pro třídu stává náročným.

01:08:22 Tipy na aktivity, tzv. „ledolamky“, které lze v rámci realizace třídnických hodin využít.

Pokud Vás video zaujalo, podívejte se na 3. díl z tohoto videoseriálu (třetí návazné video), který cílí na další zásady práce s heterogenní třídou, jako jsou pravidla třídy, pozitivní zpětná vazba a ověřování porozumění u žáků.


Mohlo by Vás zajímat

Aby vyučující do zkušenosti transgender dítěte pronikli, měli by slyšet konkrétní příběh

V populaci se nachází přibližně 0,4 procenta transgender osob, přičemž některé z nich si jsou své identity vědomy již od velmi útlého věku. Ve školním prostředí se však stále setkáváme s tím, že vyučující mohou mít neúplné nebo zkreslené informace o transgender problematice, což často pramení z přetrvávajících mýtů a nejasností. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy nyní připravuje metodiku, která školám poskytne potřebné vedení a jasné informace ohledně transgender studentů. Přinášíme příběh z praxe, který může učitelkám a učitelům pomoci lépe pochopit tuto problematiku, aby se transgender studenti cítili ve školách příjemně a bezpečně.

VIDEO: Třídnické hodiny a třídní management – 1. díl

Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s UNICEF představuje čtyřdílný videoseriál, jehož součástí jsou dvě reportáže spojené s videohospitací a dva webináře, které prezentují příklady dobré praxe, jak pracovat s heterogenním třídním kolektivem a navodit pozitivní třídní klima. V prvním dílu je formou reportáže a videohospitace představena třídnická hodina v 7. ročníku v Základní škole Slatiňany. Tématem ukázky jsou emoce, jejich prožívání a rozpoznání u druhých.

TEMATICKÝ WEBINÁŘ k dobré praxi, ZŠ Libouchec - Představení vybraných zásad (01, 03, 10) z Desatera práce s heterogenní třídou I

NPI ČR představuje druhý díl z videoseriálu Práce s heterogenní třídou I, kde pedagožky ze ZŠ a MŠ Libouchec společně s odborníky z NPI ČR diskutují nad segmenty reportáže a videohospitace z hodiny matematiky na prvním stupni. Tématem webináře je představení zásad 01, 03 a 10 z Desatera zásad pro úspěšnou práci s heterogenní třídou, které slouží jako inspirace pro učitele.

Zobrazit další články