Spolupracuje při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání.
Vyhledává žáky s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
Žáky s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb zařazuje do vhodného preventivního, stimulačního nebo intervenčního programu.
Vyhledává žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Žáky se speciálními vzdělávacími potřebami zařazuje do speciálně pedagogické péče.
Vytyčuje hlavní problémy žáka, stanoví plán pedagogické podpory v rámci školy a mimo ni a stanoví druh, rozsah, frekvenci a trvání intervenčních činností.
Diagnostikuje speciální vzdělávací potřeby žáka.
Shromažďuje údaje o žákovi, včetně anamnézy rodinné a osobní, údaje vyhodnocuje.
Při výchovných problémech provádí etopedickou diagnostiku, stanovuje intervenční přístup v rámci školy i mimo ni.
Provádí screening, ankety, dotazníky ve škole týkající se speciálních vzdělávacích potřeb a rizik vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
Poskytuje intervenční podporu při realizaci plánu pedagogické podpory.
Dlouhodobě i krátkodobě individuálně provádí speciálně pedagogickou péči za účelem naplňování podpůrných opatření.
Provádí speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti.
Realizuje preventivní intervenční programy v oblasti školního neúspěchu či výchovných problémů.
Participuje na kariérovém poradenství, na volbě vzdělávací dráhy žáka, poskytuje individuální provázení žáka.