Ilustrační foto | FOTO: Archiv Vladislava Güntera
Leicester (Pozn.: Čti Lestr (či lesterský/á/é, Lestršír) je průmyslové město ve střední Anglii, které má v současné době zhruba 310 tisíc obyvatel. Více než polovinu z nich tvoří imigranti (pro srovnání, v celé Anglii a Velšsku je to 16 %) a ve městě se tak hovoří více než sto jazyky. Tento poměr má své počátky již v 60.–70. letech 20. století, kdy vlivem úpadku některých tradičních průmyslových odvětví (jako textilní průmysl) započal odliv původního obyvatelstva. Na jeho místě se začali usazovat imigranti. Nejprve z dřívějších britských kolonií, postupně též z východní Evropy, což vygradovalo zejména po roce 2004, kdy došlo ke vstupu Polska, ČR, Maďarska a Slovenska do EU.
Ještě na počátku tisíciletí měly leicesterské veřejné školy tu nejhorší pověst, respektive nejhorší výsledky v celobritském srovnání. Proto byla na počátku tisíciletí britskou vládou založena organizace SDSA (School Development Support Agency – Agentura na podporu rozvoje škol), která měla pomoci se zlepšením kvality vzdělávání ve městě.
Již po třech letech jejího působení se úroveň místních škol natolik zlepšila (leicesterské školy dosáhly národního průměru co do srovnání výsledků vzdělávání), že britská vláda usoudila, že agenturu dále nepotřebuje. Místní školy ani radnice ale tento názor nesdílely, proto přešla SDSA do soukromého, respektive neziskového modu. Dnes si na její služby přispívají místní školy samy ze svých rozpočtů. Další zdroje agentura zajišťuje prostřednictvím projektů či hrazenými odbornými službami.
Činnosti a aktivity SDSA pro školy jsou komplexní. Zahrnují:
Díky mnohaletému úsilí SDSA, místní radnice a škol, učitelů, rodičů, komunit a dalších aktérů je dnes Leicester uznáván jako laboratoř dobrých praxí a progresivních přístupů ve vzdělávání nejen v britském, nýbrž v celoevropském kontextu. Leicesterské ústavy se i přes řadu problémů plynoucích ze sociální, ekonomické i národnostní situace ve městě pyšní nejlepšími výsledky žáků veřejných škol v Anglii a v celém Spojeném království. Místní odborníci, ředitelé škol a pedagogové jsou vítanými hosty a spolupracovníky svých kolegů v celé řadě evropských zemí, včetně České republiky.
V SDSA momentálně pracuje šestnáct zaměstnanců, většinou na pozicích projektových manažerů zaměřených na rozvoj v identifikovaných problémových oblastech. Další část projektových manažerů se zaměřuje na sběr a analýzu dat ze škol. SDSA působí po celém hrabství Leicestershire, včetně například města Derby. Je iniciátorem a podporovatelem místních partnerství, konkrétně v samotném Leicesteru s názvem Leicester Primary Partnership (LPP). Více se lze o agentuře dočíst na jejich webových stránkách.
Podívejme se bodově, co je vlastně zmiňovaný Leicester Primary Partnership (LPP):
Důležitý je při rozvoji vzdělávání i přístup vedení samotného města. Leicester podporuje:
Pro tyto účely město organizuje platformu Leicester Education Strategic Partnership (LESP), kde se potkávají místní klíčoví aktéři a jehož členem je samozřejmě též LPP coby zástupce všech státem řízených škol.
Místní školy si v minulosti domluvily vzájemnou metodickou podporu na základě sledování studijních výsledků žáků, a to primárně v rámci tzv. triád. Vzájemně si porovnávají a vyhodnocují studijní úspěchy, a pokud má některá z nich v nějaké oblasti problémy, jsou ředitelé zbylých dvou připraveni pomoci – metodicky, personálně apod. Triády také spolupracují a vyměňují si informace či kapacity mezi sebou. Celý tento systém propojuje koordinátorka, zpravidla zajištěná ze strany SDSA.
V rámci systému mají školy barevné kódy dle stavu:
Vedle toho fungují i tzv. School Development Groups (rozvojové skupiny škol), kde se sdružují ústavy s potřebou sdílení a spolupráce na svém dalším rozvoji (u nás bychom patrně použili termín „spolupráce na strategii rozvoje škol“). Jedná se o ojedinělou praxi, a to i v rámci Spojeného království. Takto se kooperuje pouze asi v deseti městech v celé zemi.
Je třeba dodat, že leicesterský model spolupráce škol je sice značně unikátní, podobné modely ale lze nalézt i na dalších místech v Anglii a celém Spojeném království. Nicméně nejsou často tak propracované a nezahrnují tolik oblastí. Společné je jim vždy však to, že jsou postaveny:
K nim pak směřuje pomoc konkrétních podpůrných organizací typu SDSA. Nejedná se o personálně ani finančně robustní kolos, který by celonárodně či v daném území vykonával práci za školy, resp. zajišťoval jakýsi full-service, jak je někdy očekáváno v českých podmínkách.
Komunikace a hodnoty leicesterských škol
Podklady pro článek byly získány v rámci projektu o.p.s. Člověka v tísni a Centra pro integraci cizinců „Rovnost a rozdílnost – Komplexní podpora pedagogů při zapojování principů multikulturní výchovy a inkluze do života školy“, financovaného Evropskou unií v rámci Operačního programu Praha – pól růstu v roce 2017.