Osvědčené tipy k výuce za použití Desatera zásad pro učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou, které cílí na různé tempo žáků a obtížnost výuky
V úvodu webináře představuje Zonna Bařinková strukturu a cíle webináře, který je zaměřený na diferenciaci výuky a využívání gradovaných úloh. Webinář je rozdělen na tematické okruhy, ve kterých se střídají ukázky dobré praxe z výuky ZŠ Krnov, Janáčkovo náměstí, a následné diskuze nad tématy. Celý webinář slouží jako inspirace pro výuku žáků v heterogenním kolektivu.
Video zároveň reflektuje zásady vztahující se k možnostem žáků, aby mohli zažít úspěch v hodinách (zásada 04 – Promýšlí zadání obsahově gradovaných úloh), zásady reflektující časové možnosti a pracovní tempo žáků (zásada 07 – Umožní žákům pracovat svým tempem, což přispívá jednak k dokončení práce, jednak k zažití úspěchu při výuce) a zásady na podporu žáků s nadáním (zásada 08 – Používá kotvící aktivitu pro žáky s rychlejším pracovním tempem).
00:00:05 Odborná pracovnice NPI ČR Zonna Bařinková představuje ředitele ZŠ Krnov, Janáčkovo náměstí Karla Handlíře a paní učitelku matematiky na 2. stupni Markétu Mylkovou. Dále zmiňuje strukturu webináře.
00:03:14 Ukázka trojúrovňového online vzdělávání NPI ČR pro práci s heterogenní třídou a představení jednotlivých modulů s důrazem na modul III, kterému se webinář věnuje.
00:03:46 Rekapitulace dosavadních webinářů s diskutovanou tematikou a představení osvědčených zásad pro práci s heterogenním kolektivem.
00:06:05 Ukázka infografiky k Desateru práce s heterogenní třídou.
00:09:00 Diskuze na téma, jak se chystají využít Desatero práce v ZŠ Krnov, Janáčkovo náměstí.
00:10:23 Pan ředitel Karel Handlíř hovoří o bezpečném a rozvojovém klimatu školy, které se týká jak žáků, tak učitelů.
00:17:44 Vymezení zásady 04 Promýšlení zadání obsahově gradovaných úloh.
00:26:34 Ukázka vyučovací hodiny matematiky v 7. ročníku zaměřené na sčítání zlomků.
00:40:10 Diskuze k ukázce a shrnutí přínosů gradovaných úloh pro učitele a žáky, která je doplněná o práci s check-listem k zásadě 04.
00:43:30 Vymezení zásady 07 Umožnění žákům pracovat svým tempem, aby všichni mohli zažívat úspěch ve výuce.
00:52:26 Ukázka vyučovací hodiny matematiky v 7. ročníku, která je zaměřená na představení gradovaných cílů.
00:58:07 Diskuze nad ukázkou a záměrem využíváni gradovaných úloh a následných benefitů, které tato výuka přináší.
01:04:45 Vysvětlení používání „propustek“, které slouží jako vstupenky do další vyučovací hodiny.
01:07:56 Zhodnocení využití zásady 07 a ukázka check-listu k této zásadě.
01:10:11 Prostor pro dotazy od sledujících diváků webináře, které přijímá odborná pracovnice NPI ČR Ivana Lichtenberková.
01:12:08 Diskuze nad nastavením a rozložením gradovaných cílů při výuce v ZŠ Krnov, Janáčkovo náměstí.
01:17:18 Ukázka přílohy z online publikace k zásadě 07.
01:18:07 Vymezení zásady 08 Používání kotvících aktivit pro rychlejší žáky.
01:21:01 Ukázka využití kotvících aktivit ve výuce.
01:24:05 Ukázka přílohy z online publikace k zásadě 08.
01:25:34 Ukázka vyučovací hodiny matematiky v 7. ročníku, která je zaměřená na používání kotvících aktivit v praxi dle zásady 08.
01:26:05 Diskuze nad ukázkou a vymezení možností kotvících aktivit, které mohou žáci ze ZŠ Krnov, Janáčkovo náměstí využívat.
01:29:50 Shrnutí přínosů kotvících aktivit a ukázka check-listu k zásadě 08.
01:32:33 Osvědčené tipy z praxe, jak postupovat při zadávání gradovaných úloh. Zdůraznění důležitosti zapojení žáků, kteří mohou posoudit obtížnost jednotlivých úloh.
01:34:35 Diskuze o důležitosti vzájemné tolerance mezi žáky v rámci výuky a navození pocitu bezpečí a respektu. Cílem je naučit žáky neodsuzovat ostatní za jejich tempo učení a umožnit jim dělat chyby bez použití negativní zpětné vazby.
01:38:14 Diskuze o důležitosti vzájemné tolerance mezi učiteli v rámci pedagogického sboru při využívání tandemové výuky. K dosažení vytvoření bezpečného prostředí mezi pedagogy je spolupráce, sdílení a předávání osvědčených tipů k výuce.
01:40:56 Představení zdrojů k zásadám 04, 07, 08.
01:42:00 Zhodnocení a zakončení webináře.
Tip:
Tento díl vychází z Desatera úspěšné práce s heterogenní třídou Národního pedagogického institutu ČR. Konkrétně se jedná o zásadu 04 - Promýšlí zadání obsahově gradovaných úloh, dále zásadu 07 - Umožní žákům pracovat svým tempem, což přispívá jednak k dokončení práce, jednak k zažití úspěchu při výuce a zásadu 08 – Používá kotvící aktivitu pro rychlejší žáky.
Jednotlivé zásady Desatera úspěšné práce s heterogenní třídou najdete na:
Desatero zásad úspěšné práce s heterogenní třídou | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)
Dále můžete využít online publikaci „Desatero práce s heterogenní třídou“, která je k dispozici na:
Desatero práce s heterogenní třídou – online | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)
Projít si může také tzv. check-list, který lze s úspěchem využít při práci s heterogenním kolektivem:
Nástroj pro hodnocení práce se žáky | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)
NPI ČR představuje pátý díl videoseriálu Práce s heterogenní třídou týkající se diferenciace výuky. Cílem je představit možnosti vyučovací hodiny tak, aby bylo učivo dostupné a pochopitelné pro všechny žáky. Video obsahuje reportáže a videohospitace z hodiny matematiky na 2. stupni v ZŠ Krnov, Janáčkovo náměstí odkazujících k zásadám 04, 07 a 08 z Desatera zásad pro učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou.
Chatbot je softwarový program, který využívá umělou inteligenci k interakci s lidmi pomocí přirozeného jazyka. Mezi aktuálně známé a diskutované chatboty patří například ChatGPT a Bing Chat. V novém podcastu se Karel Klatovský, manažer vzdělávacích programů společnosti Microsoft Corporation, zabývá možnostmi využití umělé inteligence ve školách. Jaké přínosy a dopady může umělá inteligence mít na vzdělávání žáků a práci učitelů, pokud se naučí s ní pracovat jako s podpůrným prostředkem?
Další část ze seriálu Deset zásad pro práci s heterogenní třídou rozpracovává osmou zásadu. Je určena především učitelům základních škol na prvním i druhém stupni, inspiraci v něm ale najdou i učitelé středních škol. Kotvící aktivity pomáhají učiteli udržet v činnosti žáky, kteří dokončí svou práci v předstihu. Jaké konkrétní aktivity si pod tímto termínem představit? Kdy a jak je zařadit do vyučování?