Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin. Mezi hlavní záměry celého procesu identifikace patří: a) podpořit citlivost pedagogů k sociálně podmíněným bariérám ve vzdělávání žáků, b) pomoci pedagogům určit, na které žáky je ve školách potřeba zaměřit různé formy nadstandardní podpory, c) pomoci školám určit počty sociálně znevýhodněných žáků, na které by škola následně měla získávat od státu zvýšenou (finanční, personální a metodickou) podporu.
Text metodiky částečně navazuje na publikaci „Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním v základní škole“, v oblasti identifikace žáků v ZŠ přináší několik dílčích změn a zjednodušení vyplývajících z použití metody identifikace ve 270 základních školách v průběhu školního roku 2023/2024. Oproti původní verzi metodiky je nový text obohacený o popis identifikace dětí se sociálním znevýhodněním v mateřských školách a popis identifikace žáků se sociálním znevýhodněním ve školách středních – i tyto materiály byly v loňském školním roce ověřeny ve spolupráci s vybranými MŠ a SŠ.
Hlavním autorem metodiky je docent Zbyněk Němec z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, který s NPI ČR dlouhodobě spolupracuje právě v rámci projektu PROP. Publikace by ale nemohla vzniknout bez přispění mnoha pracovnic a pracovníků základních, mateřských a středních škol, kteří/které byli zapojeni do připomínkování materiálů pro identifikaci žáků se sociálním znevýhodněním a poskytovali k práci na identifikaci průběžnou zpětnou vazbu.
Text metodiky je dostupný zde. K textu metodiky NPI ČR nabízí zájemcům také bezplatný asynchronní webinář k použití metodiky (rozdělený na 4 díly, viz níže), volně ke stažení jsou také interaktivní tabulky pro záznam výsledků identifikace a jednoduché formuláře pro reportování výsledků identifikace u žáků objednaných na vyšetření do školského poradenského zařízení.
Všechny potřebné materiály si můžete stáhnout zvlášť také níže:
Mateřské školy:
Základní školy:
Střední školy:
Podívejte se také na předtočený webinář!
Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním - práce s posuzovacím schématem 1. - Uvedení do tématu
Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním - práce s posuzovacím schématem 2. - Práce s metodikou identifikace
Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním - práce s posuzovacím schématem 3. - Popis sledovaných oblastí
Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním - práce s posuzovacím schématem 4. - Vyhodnocení a další zpracování výsledků
Metodika identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním v mateřské, základní a střední škole – ke stažení
Do druhého dílu podcastu ŠKOLA POMÁHÁ si Tomáš Machalík pozval Veroniku Sovadinu Kašákovou, která pomáhá dětem a mladým lidem z dětských domovů, aby neztráceli domov podruhé. Poprvé, když se v dětském domově ocitnou a podruhé, když odcházejí, a nikdo na ně nečeká venku.
První díl podcastu Tomáše Machalíka Škola pomáhá s Petrem Torákem pojednává o jeho sociální práci a snaze pomáhat romské komunitě a imigrantům se začleněním do britské společnosti. Posluchači se mohou dozvědět o komunitní práci a podpoře pro školy i rodiny, kterou poskytuje prostřednictvím neziskové organizace Compas Charity v Peterborough. Přidanou hodnotu jeho práce představují osobní zkušenosti a víra ve vlastní životní cestu.
Semináře projektu Podpora rovných příležitostí poskytují cenné informace a praktické dovednosti k podpoře žáků se sociálním znevýhodněním. Každý seminář nabízí odborný pohled na konkrétní téma – od efektivní práce adaptačních koordinátorů, přes podporu duševního zdraví dětí, až po techniky zvládání stresu a třídní management. Všechny semináře jsou dostupné zdarma a přizpůsobené vašim časovým možnostem.