Foto zdroj: MŠMT
V rámci memoranda se MŠMT spolu s partnery zavázalo poskytovat cílenou podporu zřizovatelům škol v lokalitách, které jsou nejvíce ohroženy možnou segregací. Těmto zřizovatelům budou nyní k dispozici odborníci, kteří budou spolupracovat s dalšími lokálními aktéry, jako jsou ředitelé a učitelé škol, místní politici, úředníci školských odborů či neziskové organizace.
„Cílem našich aktivit je zajistit, aby každé dítě dostalo kvalitní vzdělání ve škole, kterou má nejblíže, a aby mezi jednotlivými školami nebyly výrazné kvalitativní rozdíly,” komentuje meziinstitucionální snahy ředitel odboru rovného přístupu ke vzdělávání a podpory pracovníků v regionálním školství MŠMT Jan Vöröš Mušuta. Intenzivní podpora zřizovatelů škol má zároveň pomoci překonat výzvy roztříštěného vzdělávacího systému, který může komplikovat koordinaci a realizaci opatření.
Zástupci institucí, které memorandum podepsali, nyní společně vytvářejí pro zřizovatele škol metodiku, která bude navíc podpořena vzdělávacími, konzultačními a analytickými aktivitami. Ty zajistí například proškolení relevantních aktérů a poskytnou zřizovatelům škol potřebné nástroje a data pro informovanější rozhodování. Jedním z těchto nástrojů je i Mapa spádovosti: „Mapa je určena pro rodiče, ředitele, zřizovatele i experty na vzdělávání. Každý z těchto lidí by měl mít užitek z vizualizace, troufám si říci jinak málo atraktivních textů obecních vyhlášek. Benefitem pro rodiče je, že si mohou zadat adresu bydliště a zjistit, kam má jejich dítě garantováno místo v první třídě. Další služba je určena ředitelům – v menu je možnost vykopírovat si kód se spádovou oblastí jeho školy a může ji převzít na web školy nebo třeba na Facebook. Pro experty připravujeme užší pracovní panel, který bude řešit spádovost na analytičtější úrovni,“ přibližuje její využití Tomáš Machalík, hlavní manažer projektu Podpora rovných příležitostí realizovaném NPI ČR.
Web desegregace.cz, který již nyní obsahuje více než čtyřicet konkrétních intervencí, bude dále rozvíjen a poskytne přístup k materiálům, které vycházejí z rozsáhlých zahraničních a českých studií a ze zkušeností místních aktérů. Podporu projektu vyjádřila i vládní zmocněnkyně pro záležitosti romské menšiny Lucie Fuková: „Mám radost, že se tito významní aktéři na národní úrovni domluvili na spolupráci a společně se zasazují o rovný přístup ke vzdělání pro romské děti. Cílená podpora romských dětí v získání kvalitního vzdělání je prioritou i pro mě.”
Přestože Česká republika, konkrétně i MŠMT, přijalo mnoho opatření na odstranění nerovného přístupu ke vzdělávání, vyčleňování romských žáků v některých lokalitách a školách přetrvává. Podíl romských žáků je v ČR kolem 3 %, existuje ale téměř 130 základních škol, kde je více než třetina žáků romského původu, přičemž na 46 školách tvoří více jak polovinu, a na 16 školách více než 90 % všech žáků. Problém vyčleňování romských žáků souvisí také s dalším fenoménem, kterým je nadmírné začleňování romských žáků do speciálního vzdělávacího proudu. V roce 2023/24 tvořili romští žáci 10 % žáků ve speciálních školách a 29 % žáků vzdělávaných podle rámcového vzdělávacího programu s upravenými výstupy z důvodu diagnostikovaného lehkého mentálního postižení, který klade na žáky nižší očekávání. Tito žáci tak čelí nerovnému přístupu ke kvalitnímu vzdělání a jsou pak disproporčně ohroženi vzdělávacím neúspěchem, což má neblahé dopady i na jejich další životy včetně případného znevýhodnění na trhu práce.
Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů je jedním ze dvou hlavních cílů Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, což je zásadní dokument MŠMT, který určuje práci, cíle a nástroje vzdělávací politiky v příštích letech.
Přečtěte si také tiskovou zprávu od MŠMT.
Praha, 19. listopadu 2024 – Sociální role školy byla hlavním tématem druhého ročníku celostátního „peer to peer“ setkání vedení škol, které pod názvem „PROPojení ředitelů“ organizoval Národní pedagogický institut ČR (NPI). Setkání se zúčastnilo téměř 300 zástupců vedení ze škol ze sociálně znevýhodněných oblastí, zapojených do projektu Podpora rovných příležitostí (PROP), který NPI zastřešuje.