PODCAST 61: Ředitelka, která staví mosty: Jak vyjednat podporu a respekt se zřizovatelem

PODCAST 61: Ředitelka, která staví mosty: Jak vyjednat podporu a respekt se zřizovatelem

16.08.2024
Autorský tým PROP
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol
Martina Podlipná, ředitelka Mateřské školy v Líbeznicích, odhaluje zákulisí úspěšného vedení školky, kde klíčovou roli hraje diplomatická komunikace se zřizovateli. Podlipná varuje před zřizovateli, kteří buď ignorují potřeby škol, nebo naopak přehnaně zasahují do jejich chodu. Zmiňuje i potřebu častějších a přátelštějších inspekcí České školní inspekce (ČŠI), které by spíše radily, než pouze kontrolovaly. Jak se vyhnout konfliktům a vyjednat si respekt? Poslechněte si tento inspirativní rozhovor.


Komunikace jako klíč k úspěchu: Jak efektivní spolupráce se zřizovatelem utváří budoucnost školy

Podle ředitelky Martiny Podlipné z Mateřské školy Líbeznice je klíčovým faktorem pro úspěšné fungování mateřské školy nejen kvalitní pedagogický sbor, ale především efektivní komunikace se zřizovatelem, v tomto případě obcí. Podlipná, která školu vede od roku 2009, zdůrazňuje, že od počátku svého působení měla štěstí na dobrou spolupráci s oběma starosty, Otakarem Hlavínem a Martinem Kupkou, který ke konci roku 2021 rezignoval na funkci starosty, aby se mohl stát ministrem dopravy ČR.

Vedení mateřské školy mohlo bez obav oslovit zřizovatele s různými požadavky nebo obavami a zároveň měl zřizovatel možnost komunikovat s vedením mateřské školy, pokud byl s něčím nespokojen nebo měl nějaké potřeby. Tento oboustranný a otevřený přístup vedl k harmonickému vztahu a efektivnímu fungování školy.

Martina Podlipná v rozhovoru také zmiňuje, že frekvence schůzek se zřizovatelem závisí na aktuálních potřebách školy. Pokud bylo nutné řešit například rekonstrukci nebo jiné důležité projekty, schůzky byly častější, někdy i třikrát týdně. Naopak v klidnějších obdobích stačilo komunikovat jednou za měsíc. Ohledně hodnocení školy říká, že se kromě pravidelných evaluačních zpráv a výsledků šetření České školní inspekce opírá také o zpětnou vazbu od rodičů a místní komunity, kterou zřizovatel bere v úvahu při posuzování kvality školy.


Inspekce jako poradní orgán: Nový pohled na roli ČŠI

Martina Podlipná se také vyjádřila k ČŠI a navrhla úpravu jejího přístupu. Místo klasických kontrol by uvítala častější inspekce, které by fungovaly na poradní bázi. Podlipná si představuje, že by školy mohly inspektory samy pozvat, zaměřit se na konkrétní oblasti, kde cítí nejistotu, a dostávat od nich odborné rady namísto pouhých hodnocení. Takový přístup by podle ní pomohl školám růst a vyvíjet se efektivněji a s menším tlakem.


Když komunikace selhává: Jak nefunkční vztah se zřizovatelem brzdí rozvoj mateřských škol

Martina Podlipná na základě své práce konzultantky rozvoje škol v projektu Strategické řízení a plánování ve školách a v územích (SRP) Národního pedagogického institutu ČR opakovaně zjišťovala, že kvalitní spolupráce mezi vedením mateřské školy a zřizovatelem není samozřejmostí. V mnoha případech nefunkční komunikace a spolupráce mohou výrazně bránit jakémukoli dalšímu rozvoji mateřské školy, což může negativně ovlivnit její celkové fungování.

Martina Podlipná zdůrazňuje, že klíčem ke kvalitní spolupráci mezi školou a zřizovatelem je otevřená a upřímná komunikace. Upozorňuje na dva hlavní problémy: buď zřizovatelé vůbec nekomunikují, nebo naopak zasahují do věcí, které spadají do kompetencí ředitele/ředitelky školy. Mezi takové oblasti patří například rozhodování o přijetí dětí během zápisů, kde někteří zřizovatelé prosazují přijetí konkrétních dětí bez ohledu na stanovená kritéria. Dále zmiňuje, že někteří zřizovatelé se snaží ovlivňovat každodenní provoz školky nebo zasahují do pedagogických rozhodnutí, což může narušovat autonomii školy a její efektivní fungování.


Ředitel/ředitelka jako diplomat: Jak zvládnout nároky na vedení školy a efektivní komunikaci se zřizovatelem

V dnešní době jsou na ředitele škol kladeny vysoké nároky, a to nejen v oblasti organizace provozu školky, ale i v manažerské komunikaci se zřizovatelem. Ředitel musí často fungovat jako diplomat, projevovat velkou trpělivost a pečlivě volit svou vyjednávací strategii, aby úspěšně zvládal obě strany této náročné role.

A jaké jsou možnosti řešení nefunkční komunikace se zřizovatelem? Podlipná doporučuje pravidelná setkání a jasné nastavení kompetencí obou stran. Také doporučuje, aby ředitelé dokázali efektivně argumentovat své potřeby a předkládali zřizovatelům své vize postupně. Z odborného hlediska se doporučuje udržovat vyváženou a respektující komunikaci, kde se obě strany cítí vyslyšeny a mohou přispívat k rozvoji školy.

Zmiňuje také svou roli konzultantky ve výše zmíněném projektu SRP, kde se osvědčilo mentorství jako nástroj ke zlepšení vztahů mezi řediteli a zřizovateli. Sdílí svou zkušenost, kdy jako nezávislá třetí strana dokázala během společných jednání přispět ke zlepšení komunikace a porozumění mezi mateřskou školou a zřizovatelem. Ředitelé mohou tento přístup aktuálně využít i skrze Střední článek podpory, který nabízí odbornou pomoc a mentorské vedení. Tato platforma může být užitečným nástrojem pro ředitele škol, kteří hledají pomoc při řízení školy, plánování budoucích kroků a zlepšování spolupráce s obcí nebo zřizovatelem.

Martina Podlipná také zdůrazňuje, že ne všude mají zřizovatelé adekvátní vzdělání ve školství, což může bránit efektivnímu řízení škol. Proto je vhodné, aby se zřizovatelé zapojili do iniciativ jako je Klub zřizovatelů, anebo spolupracovali s již výše zmíněným Středním článkem podpory při MŠMT – zde najdou potřebné znalosti a podporu pro zlepšení jejich spolupráce se školami.


Tip:

Střední článek podpory

Střední článek podpory byl zahájen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR v roce 2021 jako pilotní projekt. Jeho cílem je zajišťovat podporu školám v oblasti řízení, plánování a komunikace se zřizovateli. Tento projekt slouží jako prostředník, který pomáhá školám překonávat náročné situace a zlepšovat kvalitu vzdělávání. Střední článek podpory nabízí odborné poradenství a praktické nástroje pro efektivní vedení škol.


Kontakty:

Střední článek MŠMT | Facebook (facebook.com)

Kontakty na tým Středního článku podpory | edu.cz (www.edu.cz)

 

Další podpora pro vedení škol:

Vedeme školu | vedemeskolu.npi.cz (https://vedemeskolu.npi.cz/)

Leadership pro vedení škol 2024 | aisis.cz (https://www.aisis.cz/seminare/leadership-pro-vedeni-skol-2024/)

Ředitel naživo | reditelnazivo.cz (https://www.reditelnazivo.cz/)

Metodická podpora vedení škol | Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a
Středisko služeb školám, České Budějovice (www.zvas.cz)


Klub zřizovatelů

Iniciativa Klub zřizovatelů podporuje obce a města v jejich snaze zlepšit vzdělávání. Nabízí jim přístup k informačním materiálům, pořádá odborné semináře a konference a poskytuje praktické průvodce pro zřizovatele škol. Klub propojuje města, která se aktivně podílejí na rozvoji vzdělávacího systému, a sdílí osvědčené postupy. Členství je bezplatné, podmíněné souhlasem s Chartou Klubu zřizovatelů. Cílem je modernizace a podpora škol prostřednictvím efektivní správy a řízení.


Z maloměstské školky do centra inovace: Jak modernizace proměnila vzdělávání v Líbeznicích

Během posledních deseti let prošla líbeznická školka obrovskou proměnou. Nejvíce viditelnou změnou je samozřejmě její zvětšení a modernizace. Kromě vnějších a estetických úprav doznala školka změn i uvnitř. Protože měla Martina Podlipná zkušenost z velkých městských školek (sportovní i internátní), věděla, že by pro líbeznické děti chtěla bohatší program, což obnášelo mimo jiné i úpravu školního vzdělávacího programu. Navýšení kapacity a zvětšení prostor mateřské školy umožnilo vytvořit třídy se speciálním zaměřením – vznikla tak třída výtvarná, polytechnická, sportovní, jež díky vstřícnosti zřizovatele bylo možné také nadstandardně vybavit. Učitelé se specializují na jednu z těchto oblastí a zůstávají ve své třídě, kde připravují projektové vyučování pro děti. Děti každý den navštěvují různé třídy, aby si vyzkoušely aktivity zaměřené na jednotlivé oblasti, což umožňuje hlubší zážitek a rozvoj jejich schopností v různých oborech.


Změny s rozvahou: Jak efektivně vést pedagogický sbor k inovacím

Martina Podlipná zdůrazňuje, že zavádění změn ve škole je citlivý proces, který vyžaduje postupné kroky a pečlivou komunikaci s pedagogickým sborem. Na začátku své kariéry se setkala s odporem, když chtěla rychle prosadit nové nápady, což ji naučilo, že klíčem k úspěchu je trpělivost a jasné vysvětlování důvodů změn. Odborně se doporučuje postupné zavádění změn, respektování dynamiky kolektivu a aktivní zapojení učitelů do rozhodovacího procesu, aby se cítili součástí změn a přijali je za své.

 

Mgr. Bc. Martina Podlipná, DiS.

 


FOTO: Se souhlasem Martiny Podlipné.

Po absolvování střední odborné školy s pedagogickým a sociálním zaměřením, kde studovala předškolní a mimoškolní pedagogiku, pokračovala ve studiu na Univerzitě Karlově v bakalářském programu školský management na pedagogické fakultě. Později, při zaměstnání, získala magisterský titul v oboru speciální pedagogika – učitelství a poradenské služby na pedagogické fakultě Katolíckej univerzity v Ružomberku. Navíc absolvovala řadu odborných kurzů, včetně rekvalifikace pro kouče na Institutu psychologie.

Má více než dvacetiletou praxi ve školství, kde začínala jako učitelka v mateřské škole, mimo jiné i ve sportovní třídě v Praze. Od roku 2009 zastává pozici ředitelky Mateřské školy Líbeznice, kde zodpovídá za provoz školy, pedagogické vedení učitelů, koordinaci projektů a organizaci školních i mimoškolních aktivit. Kromě toho poskytuje konzultace rodičům.

V letech 2016–2018 působila jako odborný garant pro předškolní vzdělávání a péči v projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání (MAP). Jejím úkolem bylo vedení a koordinace činností pracovní skupiny pro předškolní vzdělávání v regionu. Od roku 2018 působí jako členka programového výboru v Místní akční skupině (MAS) v Praze. Podílí se na rozhodování o rozdělování zdrojů a podporuje rozvoj regionálních projektů.

V letech 2018–2021 působila jako konzultantka rozvoje školy v projektu SRP (Strategické řízení a plánování ve školách a v územích) při Národním pedagogickém institutu ČR. Její hlavní náplní práce bylo podporovat rozvoj procesů strategického řízení a plánování ve školách zapojených do intenzivní podpory v rámci tohoto projektu.


Mateřská škola Líbeznice je známá svým přístupem k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. Učitelky a asistentky pedagoga absolvovaly kurz pedagogické diagnostiky, což jim umožňuje lépe rozpoznat a reagovat na individuální potřeby dětí. Důraz je kladen na zapojování všech dětí do různorodých aktivit, což podporuje jejich rozvoj. Další nástroje a metody, které ve své praxi využívají, můžete objevit ve videu natočeném přímo ve školce.

VIDEO: Jak vybudovat školku, kde se všichni cítí dobře? Zapojme všechny (www.zapojmevsechny.cz)



Mohlo by Vás zajímat

Zobrazit další články