Foto zdroj: Canva
Publikace poskytuje předškolním pedagogům i rodičům praktická doporučení pro podporu dětí s narušenou komunikační schopností (NKS). Obsahuje informace o systému logopedické péče v ČR, popisuje nejčastější druhy NKS, jejich dopady na vzdělávání a přináší konkrétní příklady z praxe. Cílem je usnadnit pedagogům i rodičům práci s dětmi s vybranými potížemi, zlepšit jejich začlenění do kolektivu a podpořit rozvoj jejich komunikačních dovedností.
Materiál je navržen tak, aby předškolním pedagogům poskytl potřebné informace a nástroje pro inkluzivní vzdělávání dětí s NKS a je koncipován jako užitečný nástroj pro všechny, kteří se podílejí na jejich výchově a vzdělávání. Najdete zde konkrétní doporučení a strategie pro efektivní komunikaci a práci s dětmi s NKS, což přispívá k jejich lepšímu začlenění do kolektivu a rozvoji jejich komunikačních dovedností. Věnuje se narušenému a opožděnému vývoji řeči, vývojové dysfázii, vývojové poruše artikulace, vývojové neplynulosti, selektivnímu mutismu a vývojové verbální dyspraxii. Každá kapitola obsahuje také příklady z praxe, seznamy odborné literatury a praktické odkazy pro pedagogy i rodiče. Pomáhá pedagogům i rodičům lépe porozumět těmto poruchám a poskytuje jim praktické rady i postupy.
„Příručka první pomoci pro práci s dětmi s NKS v předškolním věku" od autorů Ivy Klugové, Jiřiny Jehličkové, Veroniky Včelíkové a Renaty Vrbové je právě takovou praktickou metodikou určenou pro pedagogy a rodiče předškolních dětí. Text vznikl na základě častých dotazů předškolních pedagogů a jejich potřeb pro práci s dětmi s NKS.
Autorky působí jako krajské koordinátorky logopedické péče ve školství při NPI ČR a svou mnohaletou praxi jako odbornice v tomto oboru nasbíraly v SPC i při výuce logopedických předmětů na univerzitách v ČR.
Předkládaná publikace – metodika vychází v součinnosti s oddělením předškolního vzdělávání NPI ČR, které se podílelo na recenzi dokumentu a je tedy v souladu s požadavky na předškolní vzdělávání i v rámci revize RVP PV.
Publikace Příručka první pomoci pro práci s dětmi s NKS v předškolním věku ke stažení.
Praha, 19. listopadu 2024 – Sociální role školy byla hlavním tématem druhého ročníku celostátního „peer to peer“ setkání vedení škol, které pod názvem „PROPojení ředitelů“ organizoval Národní pedagogický institut ČR (NPI). Setkání se zúčastnilo téměř 300 zástupců vedení ze škol ze sociálně znevýhodněných oblastí, zapojených do projektu Podpora rovných příležitostí (PROP), který NPI zastřešuje.