Metodické materiály NPI ČR pro jazykové vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením, část I

Metodické materiály NPI ČR pro jazykové vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením, část I

13.06.2024
Renata Votavová
Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
V seriálu textů zaměřeném na vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením je představena metodická podpora pro jejich jazykové vzdělávání zahrnující výuku českého jazyka a českého znakového jazyka. Tato podpora byla připravena v rámci úkolu NPI ČR. Seriál textů v úvodní části představuje celý soubor metodických materiálů. V následujících dílech nabízí ke zhlédnutí webináře připravené s autorkami a autory metodik. Jeden z webinářů je zacílen na aktérky a aktéry při vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením běžných škol, zatímco druhý webinář směřuje svým obsahem více za pedagogickými pracovnicemi a pracovníky škol zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona pro žákyně a žáky se sluchovým postižením.
Obrázek článku

Foto zdroj: Canva


Motto: „Dříve než přistoupíme k úzce specifickým otázkám, považujeme za zásadní zdůraznit, že klíčové je mít stále na paměti, že vzděláváme dítě. Každé dítě je individualita utvářená synergií mnoha rozličných okolností. Skutečnost, že dítě má sluchové postižení, je pouze jednou z nich. Každé dítě se sluchovým postižením má s ostatními dětmi (bez sluchového postižení) mnohem víc společného než odlišného.“ (1)


Popisovaná podpora škol ze strany NPI ČR směřuje za dětmi / žákyněmi a žáky se sluchovým postižením v mateřských, základních a středních školách, kteří preferují v komunikaci „tváří v tvář“ český znakový jazyk; případně mluvenou češtinu (ale jejich kompetence v českém jazyce neodpovídají obvyklým kompetencím pro rodilé mluvčí daného věku).

Jednotlivé části byly tvořeny ve spolupráci s týmem externích spolupracovnic a spolupracovníků v průběhu několika uplynulých let. Členkami a členy autorského týmu byli slyšící i neslyšící expertky a experti – pedagogické pracovnice i pracovníci škol a školských poradenských zařízení, akademické pracovnice a pracovníci, zástupkyně a zástupci asociací a neziskových organizací propojujících aktérky a aktéry vzdělávání dětí se sluchovým postižením. Řešení úkolu postupovalo podle koncepce nastavené s týmem odbornic a odborníků na počátku tvorby. Více o koncepci včetně překladu do českého znakového jazyka se můžete dozvědět na tomto odkaze.  

V textové části metodické podpory jsou prezentovány jako online materiály zpracované v elektronické podobě (materiály byly zároveň po jejich dokončení vždy rozeslány aktérkám a aktérům vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením rovněž v tištěné podobě) a přeložené do českého znakového jazyka. Pro prezentaci metodických materiálů je vyvinuto na Metodickém portálu NPI ČR editační prostředí, které umožňuje bezbariérové využití textu jak pro uživatelky a uživatele českého, tak českého znakového jazyka.

Přístup k celému souboru výstupů metodické podpory NPI ČR zprostředkovává rozcestník

Výstupy metodické podpory NPI ČR jsou pro téma výuky českého jazyka a téma výuky českého znakového jazyka samostatnými moduly. Tyto oblasti jsou zpracovány jako samostatné moduly obsahující více segmentů, které se vzájemně propojují a vytvářejí integrovaný celek. Těmito segmenty jsou elektronické publikace, pracovní listy a vzdělávání pro školy realizované NPI ČR.   

Pro snadnější dostupnost a orientaci v metodických materiálech nabízíme přímou cestu k jejich jednotlivým položkám a jejich popis.


Metodická podpora k výuce českého jazyka 

Metodickou podporu pro učitelky a učitele dětí se sluchovým postižením v tématu výuky českého jazyka představují dva díly elektronické publikace a navazující pracovní listy.


Výuka českého jazyka pro žákyně a žáky se sluchovým postižením 1. část (zveřejněno v listopadu 2018) 

Předkládaný metodický materiál je prvním počinem svého druhu v oblasti jazykového vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením v České republice. Čtenářkám a čtenářům zprostředkovává vhled mj. do oblastí, které dosud nebyly prozkoumány ani blíže popsány (jedná se např. o otázky počáteční výuky čtení a psaní z hlediska tzv. bilingválního a bikulturního přístupu, jazykového vzdělávání žákyň a žáků dle jejich preferovaného jazyka, jazykového vzdělávání žákyň a žáků v naukových předmětech aj.). 

V každé kapitole publikace poskytujeme čtenářkám a čtenářům nejen potřebné informace, ale také zásobník základní (a případně rozšiřující) literatury vztahující se k dané problematice. V závěru publikace upozorňujeme na inspirativní didaktické materiály, které mohou čtenářkám i čtenářům posloužit jako zdroj další inspirace.

Publikace vám pomůže nalézt odpovědi na tyto otázky:


Výuka českého jazyka pro žákyně a žáky se sluchovým postižením 2. část (zveřejněno v listopadu 2019) 

Publikace je koncipována tak, aby čtenářky i čtenáři postupovali od obecných informací týkajících se strukturních odlišností českého jazyka a českého znakového jazyka přes gramatický základ pro výuku čtení a psaní až k popisu sociokulturních kompetencí, které by měli žákyně i žáci získat prostřednictvím osvojení gramatických pravidel a rozvoje dovedností čtení a psaní. V jednotlivých kapitolách se prolínají teoretická východiska a výkladové části textu s ukázkami konkrétních typů úkolů, cvičení a příkladů. Každou kapitolu uzavírají didaktická doporučení shrnující metodické postupy jazykového vzdělávání neslyšících žákyň a žáků, které jsou využitelné v praxi, a seznam literatury vztahující se k tématu kapitoly.

Publikace vám pomůže nalézt odpovědi na tyto otázky:


Pracovní listy (zveřejnění v lednu 2023)

Soubor obsahuje 15 pracovních listů zaměřených na rozvoj sociokulturních kompetencí a 3 pracovní listy poskytující inspiraci pro rozvoj čtení, psaní a gramatiky. Je postaven na konstruktivistickém pedagogickém přístupu k výuce českého jazyka pro úrovně A0 až B1. Pracovní listy koncipují výuku českého jazyka (ČJ) na bázi českého znakového jazyka (ČZJ). Při práci s nimi lze využít kontrastivní přístup a práci s ČZJ prostřednictvím QR kódu.

Pracovní listy mají tři části – list pro žákyni či žáka, list pro učitelku či učitele a přílohu.  Pro naplnění pracovního listu nebyla stanovena časová dotace, tempo práce stanovuje učitelka nebo učitel na základě potřeby žákyně či žáka. Uvedený věk dětí se vztahuje k tématu pracovního listu.  Soubor pracovních listů obsahuje obecný metodický úvod pro úrovně A0/A1, A1, A1/A2, A2.

Technická poznámka: s pracovními listy lze pracovat on-line, vytisknout si je nebo použít tištěný soubor pracovních listů.

Sada pracovních listů nám při práci s nimi pomůže nalézt odpovědi na tyto otázky:

  • Jak vyučovat český jazyk na bázi ČZJ?
  • Jak pracovat při výuce s konkrétními pracovními pomůckami, které umožňují manipulativní činnosti žákyň a žáků?
  • Jak pracovat při výuce s digitálními technologiemi?


Metodická podpora k výuce českého znakového jazyka

Metodickou podporu pro téma výuky českého znakového jazyka představují dvě elektronické publikace. Do jejich autorského týmu jsou zapojeni neslyšící odbornice a odborníci s praktickou zkušeností s výukou tohoto jazyka.


Výuka českého znakového jazyka 1. část (zveřejněno v prosinci 2019)

Předkládaný metodický materiál je prvním počinem svého druhu v oblasti jazykového vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením v České republice. Čtenářkám a čtenářům zprostředkovává vhled mj. do oblastí, které dosud nebyly prozkoumány ani blíže popsány (jedná se např. o otázky počáteční výuky čtení a psaní z hlediska tzv. bilingválního a bikulturního přístupu, jazykového vzdělávání žákyň a žáků dle jejich preferovaného jazyka, jazykového vzdělávání žákyň a žáků v naukových předmětech aj.). 

V každé kapitole publikace poskytujeme čtenářkám a čtenářům nejen potřebné informace, ale také zásobník základní (a případně rozšiřující) literatury vztahující se k dané problematice. V závěru publikace upozorňujeme na inspirativní didaktické materiály, které mohou čtenářkám i čtenářům posloužit jako zdroj další inspirace.

Publikace vám pomůže nalézt odpovědi na tyto otázky:


Výuka českého znakového jazyka, 2. část (zveřejněno v prosinci 2022)

Text druhé části publikace je tvořen zejména k praktickým účelům. Teoretická východiska jsou posílena praktickými zkušenostmi, tipy, příklady a doporučeními, které jsou zaznamenány autorským týmem a rozšířeny o příspěvky dalších spolupracovnic a spolupracovníků.

Tento text si klade dva základní cíle: praktický (pomoc Neslyšícím učitelkám a učitelům předmětu ČZJ v jejich každodenní práci) a teoretický (výběr takových teoretických bází, které jsou aplikovatelné na vyučování ČZJ).

Touto publikací je otevírán prostor pro následné důležité diskuze, které mohou posunovat vývoj daného oboru. Sdílené nápady a názory mohou představovat impulz pro vznik dalších textů.

Technická poznámka: autorský tým publikace tvoří odbornice a odborníci z oblasti jazykového vzdělávání a Neslyšící učitelky a učitelé ČZJ. Ti prezentují obsah kapitol, jichž jsou spoluautorky a spoluautoři, v ČZJ v elektronické verzi publikace. 

Publikace vám pomůže nalézt odpovědi na tyto otázky:

Doufáme, že předkládaný metodický materiál poskytne učitelskému sboru žákyň a žáků se sluchovým postižením inspiraci pro jejich pedagogickou praxi. Věříme, že do současné praxe jazykového vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením (zejména pak žákyň a žáků neslyšících) přinese nové podněty, inspirativní náměty a učitelky a učitele v jejich činnosti s dětmi podpoří.


Podívejte se na druhý díl seriálu o jazykovém vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením, tentokrát se zaměřením na inkluzivní vzdělávání...

Ve třetím dílu seriálu o jazykovém vzdělávání žákyň a žáků se sluchovým postižením, se zaměřujeme především na pedagogické pracovnice a pracovníky škol zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona pro žákyně a žáky se sluchovým postižením.

 

Zdroje:

Andrejsek, J., Cíchová Hronová, A., Hudáková A., Komorná, M., Marešová, P., Nedbalová, Ž., Štefková, L., Zbořilová, R., & Zemánková V. (2018). Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením – čeština jako druhý jazyk. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=83791&view=14026.

 







Mohlo by Vás zajímat

Od lehkého mentálního postižení k vývojové dysfázii: Adaptace žáka se změněnou diagnózou na základní škole – část 2.

Pavlíkovi, který nyní dokončil třetí ročník základní školy, bylo v předškolním věku diagnostikováno lehké mentální postižení, které bylo na konci 2. ročníku upraveno na vývojovou dysfázii. Díky úzké spolupráci mezi rodinou, školou a asistentkou se podařilo přizpůsobit vzdělávací metody tak, aby Pavlík úspěšně zvládal výzvy spojené s jeho vzděláváním. I přes časté nemoci a problémy s jemnou motorikou mu individuální podpora pomohla rozvíjet klíčové dovednosti potřebné pro další studium.

Zobrazit další články