Editorial
Vážené čtenářky, vážení čtenáři,
velmi často se setkáváme s pojmy jako je rozvoj nadání, či obohacení pouze v obecné rovině. Proto je velmi přínosné, že v čísle 1 ročníku XIII Světa nadání najdete praktické ukázky, jak rozvíjet nadané žáky, a nejen je.
V článku autorů Martina Krčála a Kristýny Krčálové „Možnosti knihoven pro žáky a učitele středních škol“ jsou prezentovány výsledky výzkumu, ve kterém byli žáci středních škol, úspěšní řešitelé SOČ, dotazováni, kde vyhledávají zdroje při tvorbě své odborné práce. Není jistě překvapením zjištění, že většina z nich při psaní odborných prací využívá především internet a vyhledávač Google a neřeší kvalitu zdrojů. Zřejmě to souvisí i s tím, že nevědí, jaké široké spektrum informačních zdrojů v tištěné i elektronické podobě nabízejí knihovny. Ty jsou v povědomí většiny společnosti spojovány především s půjčováním knih. V článku jsou uvedeny cenné informace, které ukazují, co všechno knihovny nabízejí svým uživatelům a jak by mohla vypadat spolupráce mezi školou a knihovnou. Je zde představen velmi efektivní způsob, jak podpořit rozvoj čtenářské gramotnosti a celoživotního učení, a to nejen nadaných žáků.
Zpráva o konání prvního ročníku T-konference v listopadu 2023 může sloužit jako inspirace pro učitele, žáky či rodiče, jak lze rozvíjet nadaní. T-Konferenci pořádala organizace Talnet z.s. ve spolupráci s Nadačním fondem Jaroslava Heyrovského a Ústavem fyzikální chemie J. Heyrovského Akademie věd České republiky. Je vhodné připomenout, že Talnet se dlouhodobě zabývá rozvojem a podporou nadaných a mimořádně nadaných žáků (především ze středních škol). Nabízí mnoho kvalitních aktivit z různých vědních oblastí jako jsou odborné kurzy, exkurze, expedice, přednášky, soustředění a další zajímavé akce. Je také důležité uvést, že Talnet se věnuje i rozvoji nadaných v oblasti emočně-sociální.
Nová aktivita Talnetu, T-konference umožňuje žákům středních škol představit příspěvky z různých vědních oblastí (přírodní vědy, technika či společenskovědní oblast). Cílem této akce je vytvořit příležitost, kde mohou žáci prezentovat výsledky své odborné činnosti širšímu odbornému publiku, ale především diskutovat o nich s odborníky a ostatními účastníky. T-konference poskytuje prostor nejen pro rozvoj dovednosti kvalitně představit své výzkumné záměry a výsledky, ale také pro navázání nových kontaktů a seznámení se s kolegy, kteří se zabývají podobnou oblastí bádání. K tomu přispívá i to, že byli pozváni také žáci středních škol, kteří o prezentaci své odborné činnosti teprve začali uvažovat.
Stejně jako v minulých letech, tak i letos se uskuteční dne 20. září 2024 od 9:00 hodin VI. Setkání národních skupin garantů NPI ČR pečujících o nadání. Akce proběhne v prostorách PedF UK Praha, Magdalény Rettigové 4, Praha 1 – Nové Město. Setkání organizuje NPI ČR ve spolupráci s PedF UK Praha. Je určeno pro všechny aktéry podporují nadání a pečující o nadané – Krajské koordinátory podpory nadání, krajské koordinátory z pedagogicko-psychologických poraden, pedagogy a další aktéry podpory nadání.
Následuje krátká zpráva ze zasedání Platformy podpory nadání MŠMT a NPI ČR, které proběhlo 30. dubna 2024, byla věnována byla pozornost diagnostice, identifikaci a nominaci nadaných mimo školská poradenská zařízení a soukromé psychologické praxe.
Další krátká zpráva informuje o Mezinárodní konferenci pro budoucnost neformálního a formálního vzdělávání, která se konala 12. a 13. června 2024 v Plzni. Hlavními tématy byly generace Z, její silné stránky a potřeby, mindset a motivace žáků a učitelů, wellbeing a práce s nadanými v rámci heterogenního kolektivu.
Příspěvek autorů z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Róberta Glézla, Samuela Hána a Bronislavy Melcerové poskytuje možnost nahlédnout do „myslí“ 16 nadaných žáků z nižšího stupně gymnázia v souvislosti s matematickým pojmem nekonečno. V rámci specifického výzkumu, který byl realizován na Masarykově univerzitě v projektu "Rozvoj vědeckého myšlení: Podpora studentských aktivit tří profesních mikrospolečenství" číslo MUNI/A/1435/2022, se autoři pod vedením Petry Buškové a Jany Veselákové zabývali prozkoumáním pohledu nadaných žáků na pojem nekonečna v matematice. Je velmi zajímavé číst, jak tento pojem může být vnímán. Výstupy výzkumu určitě zaujmou především matematiky a možná přispějí i k tomu, že se učitelé zbaví obav z požívání náročných pojmů při obohacování učiva.
Vážené čtenářky a čtenáři, doufáme, že vás toto letní číslo zaujme a příjemně obohatí.
Za celou redakci
Eva Trnová
Systém podpory nadání a nastavení spolupráce napříč jednotlivými institucemi - Možnosti knihoven pro žáky a učitele středních škol
Článek se zabývá potenciálem spolupráce mezi knihovnami a středními školami v České republice. Autoři zdůrazňují, že knihovny nabízejí mnohem více než jen půjčování knih, včetně širokého spektra informačních zdrojů a služeb, které mohou podpořit vzdělávání a osobní rozvoj studentů. Výzkum provedený mezi studenty středních škol, kteří úspěšněřešili SOČ, ukázal, že většina z nich při psaní odborných prací využívá především internet a vyhledávač Google, aniž by řešili kvalitu zdrojů. Článek poukazuje na nedostatečné povědomí studentů o možnostech knihoven a potřebu osvěty a lepší spolupráce mezi školami a knihovnami. Zároveň přináší některé příklady dobré praxe.
Možnosti knihoven pro žáky a učitele středních škol.pdf
Krátká zpráva – T-konference
Pozvánka – VI. Setkání národních skupin garantů NPI ČR pečujících o nadání
Pozvánka - VI. Setkání národních skupin garantů NPI ČR.pdf
Krátká zpráva – Platforma podpory nadání MŠMT a NPI ČR
Platforma podpory nadání MŠMT a NPI ČR.pdf
Krátká zpráva – Mezinárodní konference pro budoucnost neformálního a formálního vzdělávání
Mezinárodní konference pro budoucnost neformálního a formálního vzdělávání.pdf
Vzdělávání nadaných žáků – Nekonečno pohledem nadaných žáků víceletého gymnázia
Tento příspěvek si klade za cíl prezentovat výsledky Specifického výzkumu prováděného na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity, který se zaměřuje na způsob, jakým žáci nižšího stupně víceletého gymnázia chápou a vnímají matematický pojem nekonečno. Sběr dat byl realizován metodou pozorování a rozhovoru na workshopu, v rámci kterého žáci samostatně řešili úlohy týkající se pojmu nekonečna. Výzkumný vzorek tvořilo 16 žáků ve věku 11 až 14 let. Ze zjištění vyplynulo, že každý ze zúčastněných žáků se s pojmem nekonečna již někdy setkal. Lze tvrdit, že u většiny z nich převládá potenciální chápání pojmu nekonečna.
Nekonečno pohledem nadaných žáků víceletého gymnázia.pdf