logo
logo

Další zajímavé odkazy a materiály

06.01.2024
Učitel/učitelka
Na závěr seriálu o podpoře žáků s NKS vám na následujících řádcích nabízíme několik tipů na další dostupné zdroje k tématu. Věříme, že seznam může posloužit pro hlubší seznámení s tématem, případně k navedení na další zdroje.
Obrázek článku

Další doporučené zdroje 

  • DLOUHÁ, O. (2017). Poruchy vývoje řeči. Český Těšín: Galén. ISBN 078-80-7492-314-2. 
  • KLENKOVÁ, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9. 
  • LECHTA, V. a kol. (1990). Logopedické repetitorium. Bratislava: SPN. ISBN 80-08-0047-9. 
  • LECHTA, V. a kol. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5. 
  • LECHTA, V. (2010). Zvláštnosti inkluzivní edukace žáků s NKS. In LECHTA, V., et al. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, s. 282–284. ISBN 978-80-7367-679-7. 
  • MLČÁKOVÁ, R. Osoby s narušením komunikační schopnosti. In MICHALÍK, J., et al. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011, s. 409497. ISBN 978-80-7367-859-3. 
  • NEUBAUER, K. (2007). Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-159-4. 
  • PETRÁČKOVÁ, V., KRAUS, J. (1995) Akademický slovník cizích slov. Praha: Akademia. ISBN 80-200-0523-4. 
  • VRBOVÁ, R. a kol. (2012) Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3312-7. 
  • VRBOVÁ, R. a kol. (20012). Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3381-3. 
  • VRBOVÁ, R. a kol. (2020). Katalog podpůrných opatření – dílčí část – pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-5712-3. 
  • VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UP, 2015. ISBN 978-80-244-4475-8. 
  • Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. 
  • https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani  

Mohlo by Vás zajímat

Specifika začleňování žáků s narušenou komunikační schopností a týmová spolupráce při podpoře žáka

Předposlední část seriálu upozorňuje na faktory, kterými učitel může podpořit přítomnost žáka s NKS v žákovském kolektivu. Život ve třídě je organický, vyvíjí se. Využívejme setkávání odborníků s rodiči pro nastavení vhodné formy vzdělávání žáka s NKS. Obracejme se na kolegy ze školního poradenského pracoviště (ŠPP) při zájmu o budování příjemného třídního klimatu, které na školním úspěchu také významně participuje.

Specifika vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností

Třetí oddíl textu o možnostech podpory žáků s NKS v době školního vzdělávání vám přináší konkrétní inspiraci pro přímou práci s nimi. Text popisuje obsah jednotlivých podpůrných opatření obsažených v Doporučení ŠPZ: metody výuky, úprava výstupů ze vzdělávání, hodnocení, personální podpora a intervence školy, využití pomůcek při práci se žáky s NKS.

Dopady narušené komunikační schopnosti na vzdělávání žáků

Žákova narušená komunikační schopnost (NKS) se specificky propisuje do průběhu vzdělávání. Ve druhé části seriálu, který se věnuje právě této skupině žáků se SVP a jejich zohlednění v průběhu školní docházky, nabízíme popis projevů takto indisponovaných žáků v konkrétních školních disciplínách. Komunikační bariéry mají rovněž vliv na budování sociálních vztahů, jimž se v kontextu žákovského kolektivu budeme detailněji věnovat později.

Zobrazit další články