logo
logo
Individuální vzdělávací plán pro žákyni s depresí na střední škole: je nezbytné kontaktovat poradnu?

Individuální vzdělávací plán pro žákyni s depresí na střední škole: je nezbytné kontaktovat poradnu?

30.01.2024
Autorský tým PROP, NPI ČR
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Na webu Zapojmevšechny.cz dostáváme dotazy od vyučujících a rodičů. Některé z nich pak využíváme k zveřejnění v sekci Otázky a odpovědi, jelikož mohou být užitečné i pro ostatní. Aktuálně se zabýváme dotazem ohledně schválení Individuálního vzdělávacího plánu pro dvě studentky střední školy s psychickými poruchami, které musí odsouhlasit vedení školy. Je tento postup přínosný, anebo je na místě spolupracovat s pedagogicko-psychologickou poradnou?
Obrázek článku

V případě psychiatrických onemocnění u žáků a žákyň je na místě součinnost se školským poradenským zařízením, které se opře o odborné lékařské zprávy a doporučí podpůrná opatření. | FOTO: Freepik

 

Dotaz:

Dobrý den,

jako výchovná poradkyně na střední škole se momentálně zabývám dvěma případy žádostí o Individuální vzdělávací plány (IVP) ze zdravotních důvodů. Tyto případy zahrnují těžkou depresi a úzkost ze školního prostředí. Zajímá mě, jestli může ředitel školy schválit individuální vzdělávací plány na základě lékařských posudků, nebo je nutné, aby tyto žákyně navštívily pedagogicko-psychologickou poradnu?

Děkuji za odpověď!

Výchovná poradkyně na soukromé střední škole


Odpověď: 

Vážená tazatelko,

co se týče individuálního vzdělávacího plánu pro žáky, který povoluje ředitel nebo ředitelka školy, § 18 Školského zákona stanovuje

„Ředitel školy může s písemným doporučením školského poradenského zařízení povolit nezletilému žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním na žádost jeho zákonného zástupce a zletilému žákovi nebo studentovi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním na jeho žádost vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu. Ve středním vzdělávání nebo vyšším odborném vzdělávání může ředitel školy povolit vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu i z jiných závažných důvodů“. (Zdroj: MŠMT: Školský zákon. Aktuální znění zákona č. 561/2004 Sb.)

Teoreticky je tedy možné povolit vzdělávání podle IVP i ze zdravotních důvodů, ale je otázka, co škola považuje za jiné závažné důvody. To může být také např. reprezentace České republiky na vysoké úrovni ve sportovních disciplínách a uvolňování žáka z vyučování dle tréninkového plánu, mimořádné nadání v oblasti uměleckých oborů a s tím související uvolňování na koncerty, zahraniční turné apod.

V případě závažných psychiatrických onemocnění bych rozhodně doporučovala součinnost se školským poradenským zařízením, které se opře o odborné lékařské zprávy a doporučí adekvátní podpůrná opatření včetně všeho, co má být nastaveno v IVP. Může to být např. zkrácení doby výuky nebo umožnění vzdělávání určené dny v týdnu z domova, specifické přístupy.

V tom případě musí být v IVP jasně nastaveno, jakým způsobem, kdy, kde se budou tito žáci nebo žákyně vzdělávat, jak se budou např. předávat materiály z vyučovacích hodin (zápisy, prezentace), v nichž nebudou přítomni, jakým způsobem se budou ověřovat výsledky vzdělávání atd. IVP se budou lišit podle poskytovaného stupně podpůrných opatření vzhledem k individuálním vzdělávacím potřebám těchto žáků a žákyň.

Doporučení návštěvy školského poradenského zařízení bych odůvodňovala i argumentem, že na základě doporučených podpůrných opatření můžete efektivněji nastavit podporu žáků a žákyň ve prospěch rozvoje jejich maximálního vzdělávacího potenciálu.

Děkujeme za důvěru, se kterou se na nás obracíte.

Na dotaz odpověděla Mgr. Zonna Bařinková, bývalá metodička školního poradenství projektu Podpora rovných příležitostí při NPI ČR, v současné době ředitelka Fakultní základní školy a Mateřské školy Olomouc, Holečkova 10.


Mohlo by Vás zajímat

Týmová spolupráce při podpoře žáka s duševním postižením

Podpora žáka či žákyně s duševním postižením vyžaduje úzce propojenou týmovou spolupráci mezi pedagogy, psychologem, speciálním pedagogem a dalšími odborníky. Tato multidisciplinární spolupráce umožňuje individuální plánování a realizaci strategií, které podporují celkový rozvoj a úspěch žáka či žákyně ve školním prostředí.

Zobrazit další články